Makes fastighet vid bodelning

Om min pappa ägt en fastighet sen 70-talet och han står inskriven som ensam ägare hos Lantmäteriet. Men hans fru som han är gift med sen 2009 står på 50% av bolånen. Hon har stått med på bolånen sedan januari i år. Nu har pappa omkommit, har hans fru/änka då rätt till halva fastigheten pga giftorätten även om pappa står som ensam ägare på den och har gjort det sedan länge?

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga.

När en make avlider ska först en bodelning göras och sedan ett arvsskifte. Detta innebär att man först tittar på vilken egendom vardera make har, och drar sedan bort skulderna på vardera sida. Det som då blir kvar på respektive makes sida, adderar man ihop. Summan man då får fram delas på hälften. Värdet av den summan är då vad som är vardera makes giftorättsgods. Så länge det inte fanns ett äktenskapsförord som angav att fastigheten var din pappas enskilda egendom, eller att han exempelvis fått fastigheten i gåva med villkor om att det ska vara enskild egendom, så har hans fru rätt till fastigheten.

Det är även din pappas fru som ärver hela din pappas kvarlåtenskap, med undantag från särkullbarns rätt till sitt arv direkt.

Alltså, om det inte finns något annat som uppgår till värdet av det din pappas fru ska ha enligt bodelning/arvsskifte, så har hon rätt till del av fastigheten eftersom de var gifta, trots att din pappa stod som ensam ägare på det. Om din pappa exempelvis hade stora skulder som överstiger värdet av fastigheten, kan det dock resultera i att det ändå inte finns något värde kvar som makan har rätt till genom bodelningen.

Hoppas detta gav svar på din fråga!

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare