FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt04/12/2018

Mamman vägrar samarbeta till umgänge, vad har hon rätt att göra enligt lag?

Hej jag o mitt ex har en dotter på 10 år,vi,vi är båda vårdnadshavare jag som är pappa bor i X o mamman bor med dottern i Y.vi har varit tillsammans i ca tio år men mamman vägrar o samarbeta o låta mej få träffa dottern.det var ett år sedan jag fick träffa dottern.Har mamman rätt o göra så enligt lag.Jag har varit i tingsrätten o ansökt om umgänge som kommer beslut på i december.men som mamman i detta läget har vel inte rätt o göra som hon vill om dottern.om vi är vårdnadshavare båda två så måste vel båda föräldrarna ha lika stor rätt om dottern.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om vårdnad och umgänge finns i Föräldrabalkens 6:e kapitel (FB 6 kap.)

Jag tolkar din fråga som att du undrar vad lagen säger om umgänge med barnet, då ni båda föräldrar har vårdnaden och inget annat verkar vara avtalat eller någon dom finnas.

Bakgrund om vårdnadshavare:

Då ni båda är vårdnadshavare så har ni ett gemensamt ansvar för er dotter, (6:3). Detta innebär att ni båda två har rätt och skyldighet att bestämma över er dotters personliga angelägenheter, (6:13). Det innebär att ni i princip ska ta alla betydande beslut för er dotters framtid tillsammans, så som exempelvis vilken skola hon ska gå i.

Umgänget:

Vad gäller umgänget, så är detta en plikt för er båda vårdnadshavare att få detta att fungera, (6:15). Det innebär att den förälder som barnet inte bor hos, ska alltså barnet ha rätt att träffa. Här är det viktigt att poängtera att det handlar om barnets rätt att träffa den andre föräldern, och inte tvärt om. Du har alltså ingen rätt enligt lagen att umgås med ditt barn, eftersom det istället handlar om din dotters rätt till umgänge. I frågor om umgänge med ett barn så avgör vad som är barnets bästa, var er dotter ska bo, hur umgänget ska skötas och liknande. Det är också ni som barnets vårdnadshavare som bär ansvaret för att detta umgänge ska fungera.

Sammanfattning och råd:

För att svara på din fråga så har hon alltså inte utan vidare någon rätt att hindra umgänge, eftersom det handlar om barnets rätt till umgänge med båda föräldrarna som är det centrala enligt lagen. Men vad som är avgörande är alltså barnets bästa.

Jag vill slutligen tipsa, om du inte redan gjort detta, att du alltid kan ta hjälp av socialtjänsten i din kommun. Där kan de hjälpa till vid frågor och tvister genom samarbetssamtal eller hjälpa till med upprättande av eventuella umgeängesavtal.

Hoppas du känner att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Felicia OlssonRådgivare