Man kan ge bort egendom som förskott på arv för att inte riskera att egendomen delas upp när man går bort

Hej! Min pappa byggde på 60-talet en sommarstuga som han och jag tillbringat många semestrar i och det är en egendom/fastighet som betyder mycket för mig. Min mamma, som är gift med pappa sedan 80-talet, har aldrig haft intresse av att vistas i stugan. Hon har istället alltid insisterat på att sälja den. Nu börjar båda föräldrarna bli äldre och arv och liknande börjar komma på tal. Pappa orkar inte vara lika mycket i stugan längre osv. Min fråga är vad händer med stugan om min pappa skulle gå bort först? Ärver min mamma den och har då rätt att sälja stugan? Detta är något hon uttryckligen har sagt att hon ska/måste göra. Varpå jag och maken isåfall måste köpa den av henne. Skulle stugan istället kunna överlåtas till mig och min make redan nu alternativt att vi köper ut mamma? Ska även tilläggas att jag har en halvbror på mammas sida från ett tidigare äktenskap. Han har inte heller han något större intresse av stugan.

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Din pappa kan ge bort stugan till dig som förskott på arv eller en vanlig gåva. Om du har syskon så kommer ett förskott på arv att räknas av på din arvslott om din pappa anger att det inte ska räknas av när han ger dig förskottet (se ärvdabalken 6 kap. 1 §). Din pappa kan också ange när du får stugan att den ska vara din enskilda egendom om ni vill skydda den vid en eventuell framtida bodelning.

Om din pappa inte gör någonting kommer du ändå att ärva din pappa, men du kommer inte få ut arvet så länge din mamma är i livet. Hon kommer få ditt arv med fri förfoganderätt (se ärvdabalken 3 kap. 1 §). Fri förfoganderätt innebär att hon kan sälja stugan. Det enda hon inte kan göra är testamentera eller ge bort ditt arv.

Din halvbror kommer inte få något arv efter din pappa även om din mamma ärver med fri förfoganderätt. Däremot kommer en bodelning göras när någon av dem går bort och om stugan inte är din pappas enskild egendom kommer värdet av stugan räknas med i bodelningen och om det inte finns tillgångar som motsvarar stugan kan den bli din mammas åtminstone delvis (se äktenskapsbalken 9 kap. 1 §, 10 kap. 1 §, 11 kap. 3 §).

Det bästa för er tycker jag verkar vara att din pappa ger dig stugan nu. Då behöver du inte köpa stugan av din mamma eller vänta på ditt arv tills hon går bort. Det finns heller ingen risk att stugan blir delvis din mammas vid bodelningen om din pappa skulle gå bort först.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Rebecca AxelssonRådgivare