Marknadsvärde eller taxeringsvärde vid förskott på arv av fastighet?

3 st dödsbodelägare är oense om värdet på en fastighet.

2 av dem vill att marknadsvärdet skall gälla

1 av dem har tillskiftats fastigheten i testamente, anser att tax.värdet skall gälla, inget förbehåll finns, skall betraktas som förskott på arv.

Hur gör man, vilket värde skall gälla?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid förskott på arv är det som huvudregel marknadsvärdet vid mottagandet av egendomen som ska gälla. Detta följer av Ärvdabalken 6 kap. 3 §. Man brukar dock dra av en eventuell latent kapitalvinstskatt, eftersom den nye ägaren kommer att belastas med denna skatt vid en eventuell framtida försäljning. Kapitalvinstskatten beräknas som om försäljningen skulle ske till det aktuella marknadsvärdet.
För att närmare få reda på hur beräkningen av kapitalvinstberäkningen ska gå till, rekommenderar jag att kontakta Skatteverket eller en boutredningsman!

Jag hoppas du har fått svar på din fråga! Om du vill ha ytterligare rådgivning kan du vända dig till vår expresstjänst, där du får en juridisk utredning av din fråga inom 3 dagar. Expresstjänsten hittar du här: http://lawline.se/ask_a_question/express

Alexander AhlfontRådgivare