FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt18/12/2018

Måste båda vårdnadshavarna samtycka till vård av barnet?

Om man har delad vårdnad och en förälder motsätter sig ADHD medicinering och mamman och läkaren ändå går vidare med att medicinera barnet utan att involvera Socialnämnden och utan att informera pappan om att medicinering påbörjats. Vad kan man göra då?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

För att besvara din fråga kommer vi att gå in och titta i föräldrabalkens (FB) sjätte kapitel.

Vårdnadshavaren hr en rätt och en skyldighet att bestämma i frågor som rör barnet och dess personliga angelägenhet, exempelvis om en ADHD-medicinering ska påbörjas, 6 kap 11 § FB. Vid gemensam vårdnad ska dock vårdnadshavarna gemensamt bestämma i frågor som rör barnet, 6 kap 13 § FB. Båda två behöver därmed samtycka till en medicinering för att en sådan ska få påbörjas. Ett undantag är däremot om en av vårdnadshavarna är oförhindrad att ta ett beslut som inte lan uppskutas, exempelvis på grund av sjukdom, 6 kap 13 § FB. Detta verkar dock inte kunna bli aktuellt i din fråga.

Trots att den ena vårdnadshavaren inte samtycker finns det dock en möjlighet att ändå påbörja en sådan medicinering om socialnämnden godkänner det, 6 kap 13a § FB. Det är då upp till socialnämnden att besluta om en medicinering ska påbörjas, trots att bara en av vårdnadshavarna samtycker. Ofta krävs det ganska mycket för att socialnämnden ska godkänna en sådan åtgärd med bara ena vårdnadshavarens samtycke.

Eftersom mamman i det aktuella fallet inte har ansökt till socialnämnden om att ensam få besluta i frågan och inte heller berättat för pappan att medicinering påbörjats kan det finnas skäl för pappan att ansöka om ensam vårdnad. Han kan då anföra att mamman inte kan samarbeta, vilket väger tungt vid domstolens bedömning, 6 kap. 5 § FB. Jag föreslår dock först och främst att pappan kontaktar mamman till barnet och berättar för henne att de måste ta beslut om barnet gemensamt. Han kan också kontakta socialnämnden i den kommun där de bor och berätta för dem vad som har hänt.

Om du vill ha ytterligare hjälp är du välkommen att höra av dig till oss igen eller ta kontakt med Lawlines juristbyrå.

Jag hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Alma LövgrenRådgivare