Måste en kommun utannonsera nya lediga tjänster?

Offentlig förvaltning, kommunal anställning. Tjänster som plötsligt uppstått utan att annonsera ut dessa till allmänheten så alla får möjlighet att söka? Är det rätt eller fel? Vad säger lagen? Om detta anses felhanterad, hur går man vidare isåfall och får rätsida på det?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Den svenska arbetsrätten bygger till grunden på att arbetsgivare ska ha så fritt utrymme att agera som möjligt samtidigt som avvägningar görs för att värna arbetstagares rätt till trygghet och förutsägbarhet. Detta innebär bland annat en frihet att anställa vem man vill. Det finns därför inga bestämmelser i exempelvis Lagen om anställningsskydd (LAS) som innebär en skyldighet att utannonsera en tjänst. LAS gäller för i princip alla arbetstagare enligt 1 § LAS

Trots detta finns vissa ytterligare bestämmelser i andra lagar när det gäller just offentligt anställda och anställningen av dessa. 6 § Anställningsförordningen behandlar frågan om att annonsera ut lediga tjänster och anger att myndigheter måste göra just detta. Enligt 1 § Anställningsförordningen så gäller bara förordningen för myndigheter under regeringen och alltså inte anställda i en kommun. Sammanfattningsvis kan vi alltså konstatera att privata och kommunala arbetsgivare inte behöver annonsera ut lediga tjänster medan statliga myndigheter behöver göra det. I ditt fall bör det alltså inte finnas någon sådan skyldighet och det är därför inte mycket som kan göras.

Om det är du själv (eller någon annan) som inte fått möjlighet att söka en anställning som du annars skulle kunna ha haft rätt till genom på grund av förtur efter tidigare anställning hos kommunen kan bestämmelserna i 25 § första stycket LAS hjälpa. Av paragrafen framgår att tidigare anställd har förtur att återanställas om denna sagts upp på grund av eller om en viss tids anställning inte förlängts på grund av att kommunen inte hade något arbete att erbjuda. Förturen gäller så länge du uppfyller kvalifikationerna för den nya tjänsten.

Hoppas du fick svar på din fråga och tveka inte att vända dig till Lawline igen om du vill ha svar på något mer.

Vänliga hälsningar

Emma AskRådgivare