FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt04/09/2020

Måste jag bo med mina vårdnadshavare?

Måste jag bo med mina vårdnadshavare? Jag är 14 år gammal.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Dina vårdnadshavare är de som har den rättsliga vårdnaden om dig. Det innebär att de bestämmer över dina personliga angelägenheter och beslutar i viktiga frågor som rör dig. Följaktligen är det dina vårdnadshavare som bestämmer var du ska bo.

Vårdnadshavare ska i takt med din stigande ålder och utveckling ta allt större hänsyn till dina synpunkter och önskemål. Du är idag 14 år och har inte full bestämmanderätt, det får du när du fyllt 18 år. Därmed kan du inte på egen hand bestämma att du vill flytta ifrån dina vårdnadshavare, dock ska dina vårdnadshavare ta större hänsyn till dina synpunkter ju äldre och mognare du blir.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänligen,

Jennifer EmbretsenRådgivare