Måste kollegor få veta varför jag är sjukskriven?

Hej!

Vad har man som arbetstagare för skyldigheter om man är sjuk?

Måste jag lämna över kritiska uppgifter till mina kollegor eller har jag rätt att helt stänga av så snart jag meddelat arbetsgivaren att jag är sjuk.

Jag har nyligen jobbat hemma även fast jag var för sjuk att gå till jobbet. Detta har man nu gjort avdrag för trots att jag skrivit att jag jobbat hemifrån i samband med min "sjukanmäla" Jag har även påtalat detta i efterhand utan framgång

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!¨

Varken dina kollegor eller arbetsgivaren har något att säga om det. Vill du inte berätta behöver du inte göra det.

Angående den uteblivna lönen för arbete du utfört hemma kan jag bara råda dig att läsa igenom ditt anställningsavtal och titta om det finns ngn bestämmelse kring jobba hemifrån när man är sjuk. Är du med i ett fackförbund kan du säkert få hjälp från dom.

Hoppas att det här är svaren på dina frågor, annars är du välkommen att höra av dig igen!

Jenny ÅngströmRådgivare