Måste målsägande infinna sig i rätten?

Hej!

Min sambo ska infinna sig i rätten då han är målsägande i ett fall gällande ID-kapning.

Problemet är dock att vi bokat en resa under perioden han ska vara på plats.

Vilka alternativ finns ? Vi vill helst inte ställa in vår resa.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om målsägande inte infinner sig i rätten till huvudförhandlingen, och rätten anser att målsäganden bör höras (exempelvis om det krävs att målsäganden hörs för att åtalet överhuvudtaget ska kunna styrkas), kan huvudförhandlingen komma att ställas in och flyttas till en annan dag enligt regler i rättegångsbalken (46 kap. 2 § fjärde punkten). Rätten kan även besluta om hämtning, antingen omedelbart eller till en annan dag. Slutligen kan rätten besluta att din sambo måste betala vite om han inte infinner sig till den flyttade huvudförhandlingen (46 kap. 14 §).

Om ni åker iväg på er resa och din sambo uteblir från huvudförhandlingen kan det alltså resultera i att han blir skyldig att betala vite. Rätten gör innan den beslutar om vite eller hämtning en bedömning av om det är rimliga åtgärder att vidta. Om din sambos ord är det enda (eller huvudsakliga) bevismaterialet som finns, och han uteblir från huvudförhandling, kan rätten istället besluta att direkt lägga ner åtalet.

Hoppas du fick svar på din fråga, om du har fler frågor är du välkommen att höra av dig till Lawline igen!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare