FrågaPROCESSRÄTTDomstol09/02/2022

Måste målsägande närvara vid rättegång för förolämpning?

HEJ

Jag har blivit åtalad för att ha förolämpat en person.

Målsäganden skulle medverka via länk. När rättegången började fanns inte målsäganden på plats via länk.

Domstolen sökte honom på hans telefon men fick inget svar så han var inte närvarande alls under rättegången. Rättegången påbörjades ändå och avslutades med att jag blev dömd för förolämpning till böter.

Var det rätt av domare och åklagare att fortsätta rättegången eller skulle den ha ställts in? Vad gäller?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna som reglerar hur en rättegång ska gå till finns i Rättegångsbalken (RB). Utgångspunkten är att de som är parter i rättegången, dvs målsägande och den åtalade, ska infinna sig vid huvudförhandlingen (11 kap. 5 § RB). Målsägande måste dock inte infinna sig om rätten tycker att saknar betydelse för utredningen att personen närvarar.

Rätten kan dock besluta att rättegången ska flyttas till en annan dag om målsägande inte dyker upp (46 kap. 2 § punkt 3 RB) men om rätten anser att det går att genomföra utredningen utan några men så är det alltså inte ett krav att huvudförhandlingen ska ställas in bara för att målsägande inte dyker upp. Eftersom rätten valde att fortsätta rättegången utan målsägande så gjorde de säkerligen bedömningen att det var utan betydelse för utredningen att målsägande närvarade eller inte.

Hoppas du fått svar på din fråga. Om du har några fler funderingar utöver det får du gärna kontakta Lawline på nytt!

Vänligen,

Elin HolzhausenRådgivare