Måste man ha en advokat vid familjerättsliga tvister?

Jag har sedan 2015 haft en vårdnadstvist där mitt ex har begärt först ensam sedan gemensam vårdnad. 2017 blev det en dom från tingsrätten där han varken fick vårdnad, boende eller umgänge. Nu 2018 i November så fick jag ytligare en stämning på gemensam vårdnad. Men pga. ekonomiska problem så har jag inte råd att betala en advokat trots rättsskydd. Så hur går jag vidare, måste man ha en advokat?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Min rekommendation är att man alltid ska anlita ett ombud själv i en familjerättslig tvist. Det är svårt att föra en talan om umgänge själv och ofta finns det mycket känslor och bakomliggande konflikter som gör att det är svårt att vara objektiv. Däremot finns det inget krav att du har en advokat eller jurist som företräder dig, du får företräda dig själv om du vill.

Som jag får intryck av att du vet finns det i vissa fall möjlighet till rättsskydd via din hemförsäkring, eller rättshjälp med stöd av rättshjälpslagen. Båda varianterna kommer dock att innebära en del kostnader för dig. Huvudregeln i mål om vårdnad, boende eller umgänge är att vardera parten står sina rättegångskostnader (du står för dina, och ditt ex för sina). Det finns dock en viss möjlighet att ditt ex får betala hela eller delar av dina rättegångskostnader (6 kap. 22 § Föräldrabalken). För att det ska bli aktuellt krävs t.ex. att rättegången har varit helt onödig; så kan vara fallet om man inleder en tvist om vårdnad, boende eller umgänge och förlorar för att mer eller mindre direkt inleda en ny tvist i samma fall. Tyvärr har jag inte tillräckligt med information i ditt ärende för att avgöra hur möjligheterna för det ser ut för dig.

Min rekommendation är att du inte företräder dig själv, däremot har du rätt att göra det och du måste inte anlita en jurist eller advokat. Jag vill däremot råda dig att du bokar tid med någon av våra jurister för att se vilka möjligheter till rättsskydd eller rättshjälp det kan finnas. Vi tar emot möten i våra lokaler i Stockholm, men erbjuder även möten per telefon, e-post och Skype; det som passar dig bäst!

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare