Måste man säga upp hyresavtal som löper på bestämd tid?

Hej,

Jag bor för närvarande i andrahand i en bostadsrättslägenhet. Vi har upprättat ett kontrakt som ska gälla till och med 190228, vid kontraktsskrivningen 180817 nämnde uthyraren att det fanns goda chanser att förlänga kontraktet på lägenheten då han pratat om detta med ordföranden i föreningen. Då jag inte uttryckt något intresse för detta samt fått en egen lägenhet har jag endast meddelat honom att jag kommer flytta ut vid kontrakttidens slut. Han menar då att jag har 3 månaders uppsägningstid enligt kontraktet även fast det löpt ut, min uppfattning av situationen är att han eventuellt får problem att hitta en ny hyresgäst och vill därav trycka på detta. Hur fungera ett kontrakt som är tidsbegränsat? Den avtalde 3 månders uppsägningstiden var överrenskommen om jag under kontrakttiden ville avbryta kontraktet bör jag räkna med det. Nu löper kontrakttiden ut, kan detta fortfarande gälla? Vad gäller vid privat upprättade kontrakt med ett slutdatum?

Tacksam för svar!

Vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag tolkar din fråga som att det är en bostadsrättsinnehavare som hyrt ut sin bostadsrätt till dig i andra hand, och att han inte hyr ut några fler lägenheter. För frågan gäller därmed lagen om uthyrning av egen bostad.

I framgår att ett avtal som ingås för bestämd tid upphör att gälla vid hyrestidens slut. Någon uppsägning behövs inte. Avtalet som du ingått är ett sådant avtal för bestämd tid.

Som du säger får dock ett sådant avtal sägas upp i förväg. Dock ska uppsägningstiden i ett sådant fall vara 1 månad för dig, och 3 månader om uppsägningen sker av hyresvärden. Att skriva in en 3 månaders uppsägningstid för dig i kontraktet, är inte tillåtet. Den klausulen är då ogiltig, se 2§. Du har alltså ALLTID en rätt till uppsägning inom 1 månad enligt denna lag.

I det fallet att hyresvärden hyr ut fler lägenheter, kan denna lag förlora sin tillämplighet. Istället blir det 12 kap. i Jordabalken som blir tillämplig. Men även enligt denna lag är du inte skyldig att säga upp ett avtal som löper på bestämd tid och varat i mindre än 9 månader, se 12:3 JB.

Sammanfattning

Hyresavtalet upphör att gälla vid avtalstidens utgång. Någon uppsägning behöver inte ske.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga. Om du har några fler funderingar är du välkommen att skicka in en ny fråga eller skriva i kommentatorsfältet.

Ha det bra!

Vänligen,

Hashim Mohammed RithaRådgivare