Måste man säga upp tidsbestämt kontrakt vid slutdatumet?

Hej! Jag hyr en lägenhet i andra hand och det är ett tidsbestämt kontrakt på ett år. 1,5 månad innan kontraktet löper ut frågade jag min hyresvärd hur han vill göra med överlämning av nycklar osv. Jag tänkte alltså att jag ska flytta ut när kontraktet löper ut. Han påstår då att jag har tre månader uppsägningstid och måste därför bo kvar och betala hyra två månader efter det att kontraktet har löpt ut. Min fråga lyder därför: Har man alltså tre månaders uppsägningstid, när man hyr i andra hand, trots att kontraktet har ett slutdatum? Kan min hyresvärd tvinga mig att bo kvar och betala hyra ytterligare två månader efter det att kontraktet har löpt ut med argumentet att jag inte har sagt upp lägenheten? Måste man som andrahandsgäst säga upp lägenheten trots att den har ett slutdatum?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga till Lawline!

Hyreskontrakt kan, som du säkert vet, ingås på bestämd och obestämd tid. Huvudregeln är att kontrakt som ingås på bestämd tid upphör att gälla vid slutdatumet. Till detta finns det två undantag. Den ena är om man har avtalat om att kontraktet måste sägas upp, det andra är om hyresförhållandet varat längre än nio månader (12 kap. 3 § andra stycket jordabalk).

Eftersom ert hyresförhållandet varat mer än nio månader måste du således säga upp lägenheten, trots att det är ett tidsbestämt kontrakt. Uppsägningstiden är tre månader om hyrestiden är längre än tre månader (12 kap. 4 § andra stycket p.3 jordabalk)

Du måste alltså säga upp lägenheten trots att det finns ett slutdatum, eftersom hyrestiden varit längre än nio månader.

Lawline RådgivareRådgivare