Miljöbalken och lex specialis

Hej,

utöver MB (miljöbalken) finns det en stort antal bestämmelser om miljöskydd i annan lagstiftning. Exempel jaktlagen, minerallagen och plan och plan - och bygglagen. Hur förhåller sig MB:s bestämmelser till annan lagstiftning som också reglerar miljöskydd? Tillämpas bestämmelserna parallellt då?

mvh

Linda

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

I svensk rätt tillämpas principen om lex specialis. Denna princip innebär att en regel eller lag som särskilt reglerar något ska ges företräde framför en mer allmän bestämmelse eller lag (lex generalis). Vad gäller Miljöbalken är denna lex generalis i förhållande till mer specifika och särskilda lagar såsom de du nämner. Miljöbalken innehåller följaktligen, generellt sett, mer allmänna bestämmelser. I de fall där det finns mer specificerade bestämmelser rörande samma förhållande/fråga går den specifika bestämmelsen före. Jag hoppas du är nöjd med svaret!

Mvh

Petter WestergrenRådgivare