Min granne glor på mig och tar foto, är det ofredande?

min granne kommer och ställer sig på allmän väg och glor på mig och tar foto utan att säga något. syftet är ofredande enligt mig. Hur ska jag handla för att kunna polisanmäla det.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hur anmäler du?

Det är till polisen du anmäler brott. Vissa brott går att anmäla på deras hemsida medan andra brott kräver att du antingen går till en polisstation eller ringer 114 14. Brottet ofredande går inte att anmäla på polisens hemsida utan du får anmäla på en polisstation eller via telefon.

Du kan alltid kontakta polisen om du har blivit utsatt för brott eller misstänker att du blivit utsatt för brott. Du behöver alltså inte veta att det är t.ex. just ofredande du har blivit utsatt för utan det räcker att du kontaktar polisen och berättar vad som har hänt så hjälper de dig.

Har din granne begått ett brott?

Reglerna om ofredande finns i 4 kapitlet 7 § Brottsbalk. Där framgår det att den som "fysiskt antastar någon annan eller utsätter någon annan för störande kontakter eller annat hänsynslöst agerande" ska dömas för ofredande. Att din granne "glor" på dig och tar foto är ju varken antastande eller störande kontakt, utan denna situation skulle i så fall falla under "annat hänsynslöst agerande".

Vad är då "annat hänsynslöst agerande"? Jo, det kan t.ex. röra sig om oönskade telefonpåringningar eller uppvaktningar, att lämna falska dödsbud, att utsätta någon för stenkastning, att vid upprepande tillfällen stå utanför någons bostad eller att filma någon på ett påträngande sätt. Det är möjligt att den situation som du beskriver skulle fall härunder om det är så att du har blivit fotograferad på ett påträngande sätt.

Dessutom måste gärningen vara "ägnad att kränka det utsattes frid på ett kännbart sätt" för att brottet ofredande ska föreligga. Detta innebär att den som utsätter någon för ofredande måste vilja "störa" eller utsätta personen. Din granne kan alltså inte bli dömd om det är så att hen bara råkat ta kort på dig.

Det är en domstol som måste göra bedömningen och avgöra om din granne kan fällas för brott eller inte. Det är möjligt att de anser att du har blivit utsatt för ofredande men det är inte säkert. De kommer väga in alla omständigheter som t.ex. om du har varit i din bostad då grannen tagit kort på dig (men din granne stått på allmän väg) eller om det skett på allmän plats, om det endast har hänt en gång eller flera m.m. Det är allvarligare om det hänt när du varit hemma och om det har hänt flera gånger.

Kortfattat svar

Du anmäler händelsen till polisen, antingen via telefon på telefonnumret 114 14 eller på en polisstation. Om en domstol sedan kommer döma din granne för ett brott är svårt för mig att svara på men det är möjligt, precis som du säger, att din granne har utsatt sig för ofredande.

Hoppas svaret har varit till hjälp! Har du fler frågor är du välkommen att ställa dem till oss på Lawline.

Mvh

Sanna WallRådgivare