Min granne har berättat för polisen att jag och min kille bråkar ibland - kan jag anmäla hen för förtal?

Hej! Igår kväll (måndag) plingade 2 poliser på min dörr då en granne ringt dem och klagat på att vi spelat lite musik efter kl 22. Grannen har inte själv plingat på eller meddelat att det har stört. Ljudvolymen vi hade har aldrig klagats på innan. Vilket är ännu konstigare. I vilket fall så pratar jag med poliserna som konstaterar att "nu var det ju lugnt och tyst, men ingen musik efter kl 22". Dem går, jag stänger dörren och polisen pratar med grannen igen och förmedlar vad som är sagts. Precis innan polisen ska gå ställer grannen en annan fråga som lyder "Det låter ibland som om dem bråkar mycket där inne och någon kanske kommer till skada, kan vi ringa er då?" Grannen antyder med andra ord att min kille är våldsam mot mig, vilket verkligen inte stämmer. Det har aldrig hänt! Visst har vi grälat några gånger och synd att grannarna har hör, men självklart brukas inget våld. Detta får ju min kille att framstå som hemsk i en polis öron, när inget av det är sant. Kan jag anmäla grannen för förtal eftersom detta skulle kunna skapa någon form av misstanke hos polisen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I mitt svar kommer jag att redogöra för om du kan anmäla din granne för brottet förtal. Jag kommer också att ge dig några allmänna råd.

Kan jag anmäla min granne för förtal av min kille?

Brottet förtal regleras i brottsbalken 5 kap. 1 §. Bestämmelsen lyder:

Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes för förtal till böter.

Var han skyldig att uttala sig eller var det eljest med hänsyn till omständigheterna försvarligt att lämna uppgift i saken, och visar han att uppgiften var sann eller att han hade skälig grund för den, skall ej dömas till ansvar.

Brottet förtal är juridiskt sett ganska komplicerat. Jag kommer därför att försöka fatta mig kort och tydligt utan att gå in på för många juridiska detaljer.

För att det som någon säger om en annan person ska kunna räknas som brottet förtal krävs bl.a. att personen, i detta fall din kille, utpekas som brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt. Din granne uppgav alltså för polisen att hen hade hört att ni ibland bråkar. Att bråka eller gräla med sin kille/tjej är ju inte brottsligt (i alla fall så länge det inte innefattar våld) och det är dessutom fullständigt naturligt att man ibland grälar. Eftersom det är naturligt att gräla räknas det med största sannolikhet inte heller som "klandervärt" i lagens mening och av samma anledning har jag svårt att tro att det din granne sa är "ägnat att utsätta (er) för andras missaktning".

En annan förutsättning för att ett uttalande ska kunna räknas som förtal är att en viss person pekas ut. Enligt informationen i din fråga verkar det ju som att grannen sa till polisen att ni ibland bråkar, dvs. din granne sa inte att det ibland verkar som att din kille slår dig. Om din granne hade sagt något i stil med "jag är helt säker på att hennes kille misshandlar henne" hade dock situationen kunnat bli annorlunda. Det spelar dock ingen roll i denna bedömning att din granne sa "någon kanske kommer till skada, kan vi ringa er då?". Det är också för vagt för att det ska kunna bli fråga om brottet förtal.

Slutligen kan jag också nämna att svaret på frågan om något räknas som förtal eller inte beror på vem personen, alltså din granne, pratat med. Att berätta för polisen att man misstänker något räknas nog i de allra flesta fall som försvarligt, även om det senare visar sig inte vara sant.

Eftersom det varken är brottsligt eller klandervärt att gräla samt att din granne inte uttryckligen utpekade din kille tror jag inte att en polisanmälan om förtal kommer att leda någonstans.

Tips och råd

Som jag konstaterade ovan tror jag inte att det är någon idé att anmäla din granne för förtal, men jag tror inte heller att du behöver oroa dig för att polisen kommer att börja misstänka din kille för något brott. Om polisen, mot all förmodan, skulle misstänka att din kille t.ex. misshandlar dig kan du ju lätt motbevisa detta - det kan ju inte finnas några bevis för att din kille har misshandlat dig, eftersom din kille faktiskt inte har misshandlat dig…

För att polisen ska inleda en förundersökning om brott krävs det mycket mer än att din granne sagt att ni ibland bråkar osv. Det krävs mycket tyngre bevis än så, och eftersom din kille är oskyldig kan det ju inte heller finnas några riktiga bevis. Vid det här laget har polisen alltså inte ens någon grund för att misstänka något. Du kan med andra ord vara helt lugn!

Det enda jag kan rekommendera dig att göra i nuläget är att prata med din granne och berätta för hen att hen inte behöver oroa sig för något.

Jag hoppas att du blir nöjd med mitt svar. Lycka till vidare!

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare