Min granne röker inomhus

Hej!

(tacksam för svar om det fortfarande är gratis)

Jag flyttade in i en nybyggd hyresrätt förra året i april!

En granne på våningsplanet under stör många av oss med sin kedjerökning! Fönster som vetter ut mot hennes uterum går helt enkelt inte att hållas öppna om man inte vill ha rökfylld lägenhet!

Det största problemet är dock att hennes lägenhetsdörr hålls ofta öppen så att hennes cigarettrök väller ut i trapphuset och det är fruktansvärt obehagligt och hälsovådligt för oss andra! Nattklubbar på 70-talet kommer inte ens i närheten!

Själv har jag KOL pga att jag har utsatts för passiv rökning i bl a barndomen!

Ska jag som hyresgäst inte ha några rättigheter alls att andas in frisk luft i mitt eget trapphus? Varför har rökare alla rättigheter?

Hyresvärden lutar sig mot hyreslagen för trots tillsägelser till damen ifråga så blir inget bättre i vår fastighet. Damen ifråga säger bara att hon gör som hon vill och nekar till att hon stör andra!

Finns det verkligen inget att göra när någon beter sig såhär illa i en hyresrätt? Har inte alla rättigheter, utan bara dom som missköter sig och stör andra?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du har valt att vända dig till Lawline med din fråga.

För bostäder görs ett undantag från tobakslagens rökförbud (6 kap. 4 § tobakslagen). Det är alltså tillåtet att röka inomhus i sin lägenhet. Rökning anses dessutom utgöra sådant normalt slitage som inte står i strid med hyresgästens vårdnadsplikt (jfr. 12 kap. 24 § jordabalken (JB)).

Sammanfattningsvis är det tillåtet att röka i sin lägenhet, och det finns sannolikt inte mycket vare sig grannarna eller hyresvärden kan göra för att få din granne att upphöra.

Med vänlig hälsning,

Victor NilssonRådgivare