Min pappa betalade av min skuld innan han dog, är det förskott på arv som jag behöver betala tillbaka till min syster?

Hej, om min pappa betalade av min skuld hos kronofogden 2 år innan han avled, räknas det som en gåva som jag måste då i efterhand betala 25% av till min syster.

Tack

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Eftersom att din fråga rör arv kommer jag att använda mig av ärvdabalken (ÄB) för att svara på din fråga.

Huvudregeln är att allt din pappa givit dig är förskott på arv

Utgångspunkten är att allt som den avlidna ger till en bröstarvinge (alltså till sina barn) är förskott på arv (6 kap. 1 § första stycket ÄB). Det innebär i ditt fall att det din pappa givit dig räknas som just förskott på arv i lagens mening. De enda undantagen från detta är om din pappa skrivit att pengarna inte skulle vara förskott på arv, eller om det är en såpass vanlig gåva i förhållande till hans ekonomiska situation (6 kap. 1 § första stycket ÄB och 6 kap. 2 § andra stycket ÄB). Dock antar jag att en avbetalning på en skuld har svårt att ses som en "vanlig gåva".

Beräkningen av arvet från din pappa kommer att ändras

När ni sedan ska få arv kommer man att räkna annorlunda på grund av ditt förskott på arvet. Låt oss anta att din pappa har tillgångar värda 150 000 kr. Då skulle du och din syster få 75 000 kr var. Men eftersom att du fått ett överskott på arv på 50 000 kr så lägger man till det när man räknar hur mycket ni ska få var. Då räknar man det som att din pappa hade 200 000 kr när han dog, och att ni då ska få 100 000 kr var. Eftersom att du redan fått 50 000 kr så kommer du nu att få 50 000 kr och din syster kommer att få 100 000 kr (6 kap. 5 § ÄB).

Utgångspunkten är att du inte behöver betala tillbaka, men det kan vara så att du behöver det

Om det skulle vara så att den summan du fått för att kunna betala din skuld hos Kronofogden är större än den summan du skulle ha fått som arv, behöver du inte betala tillbaka detta (6 kap. 4 § ÄB). Det enda undantaget från detta är om din syster inte får ut sin laglott och gåvan din pappa gav kan liknas vid ett testamente, att han ville ändra i arvet på något sätt (7 kap. 4 § första stycket ÄB). Laglotten är hälften av det arv din syster skulle fått, i vårt räkneexempel så innebär det att hennes laglott är 50 000 kr (7 kap. 1 § ÄB).

Sammanfattningsvis

Om jag sammanfattar det ovanstående så kommer gåvan att räknas som förskott på arv, men som huvudregel behöver du inte betala tillbaka detta om din syster får ut sin laglott ändå. Skulle det vara så att hon inte får ut den kan du bli återbetalningsskyldig för att denna del ska täckas.

Jag hoppas att du känner att du fick svar på din fråga. Hör gärna av dig igen om du har fler frågor!
Varma hälsningar från ett soligt Göteborg,

Clara WågefjellRådgivare