Min sambos mammas kvarlåtenskap gill till hennes make som nu har avlidit - vem har rätt till arvet som maken fick från sambons mamma?

Min sambos mamma avled för 10 år sedan. Han var särkullbarn. Hans mamma hade ett gemensamt barn med en ny make. Denne make hade tre särkullbarn. Han tog inte ut något arv från son mamma. Ny har mammas make avlidit. Min fråga är . Då hans mamma dog fördelades tillgångarna. Hans mamma 1/2 av gemensamma värdet på hus mm till maken. När nu även maken avlidit. Vart tar den delen av arvet vägen som maken ärvde från mamman? Till min sambo eller till makens arvingar?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna som avgör vem som ärver i den här situationen finns i ärvdabalken (ÄB).

Vid makesarv har den först avlidna makens arvingar rätt till ett efterarv vid den andra makens död

När arvet efter din sambos mamma fördelades gick det till hennes make enligt en regel som så kallat makesarv (ÄB 3 kap. 1 §). Det betyder att maken ärvde med förut över din sambo. Sambon har kvar det som kallas efterarvsrätt. Det har även mammans och makens gemensamma barn. Makens särkullbarn har inte efterarvsrätt efter mamman. Efterarv får man när ens förälder dör och förälderns kvarlåtenskap går till en levande make, utan att man själv får ta del av något arv. Det är som en slags fördröjd arvsrätt.

Man beräknar efterarvet enligt en kvotdel

Nu när maken har avlidit ska din sambo och mammans och makens gemensamma barn får ut sitt efterarv efter mamman från egendomen som maken lämnar kvar. Din sambo och det gemensamma barnet har rätt till en viss kvotdel. Kvotdelen beräknar man genom att räkna ut hur stort deras arv skulle ha varit om de fått det direkt från mammans kvarlåtenskap. Sen delas det på värdet för all egendom som maken hade efter bodelningen mellan honom och mamman. När en make avlider ska nämligen en bodelning göras mellan den avlidna och den efterlevande maken, innan den avlidna makens kvarlåtenskap fördelas. Här följer ett räkneexempel för att förtydliga hur det går till. Tänk på att jag kommer skriva kronor, men det handlar inte bara om pengar, utan all typ av egendom. Man räknar däremot bara i ekonomiska värden.

Räkneexempel

Mamman ägde vid sin död 1000 000 kr som enskild egendom. Genom bodelningen mellan henne och maken fick hon 1000 000 kr. Då hade hon 2000 000 kr i kvarlåtenskap som skulle fördelas som arv. Då hade din sambo och det gemensamma barnet rätt till hälften var, alltså 1000 000 kr var. Genom regeln om makesarv fick maken den här egendomen istället.

Maken hade vid mammans död 500 000 kr i enskild egendom och fick genom bodelningen 1000 000 kr. Då hade han 1500 000 kr sammanlagt efter bodelningen. Han får också mammans kvarlåtenskap på 2000 000 kr. Kvotdelen räknas då ut baserat på 3500 000 kr.

Din sambos kvotdel var då 1000 000/3500 000 = 0,28 = 28 %.

Det betyder att din sambo i det här fallet skulle ha rätt till 28 % av den nu avlidna makens egendom. Det gemensamma barnet har då också rätt till 28 %. När de har fått egendom som har ett tillräckligt stort värde ska makens kvarlåtenskap fördelas mellan hans arvingar.

Avslutningsvis kan jag alltså säga att din sambo har rätt till ett efterarv, ett slags arv i efterskott från hans mamma. Hur mycket han har rätt till kan jag inte säga helt säkert. Det beror på hur mycket egendom mammans make hade efter att mamman avled och deras egendom hade fördelats genom en bodelning. Det din son och det gemensamma barnet skulle ha ärvt av sin mamma delas på makens egendom för att få en kvot. Nu har de rätt till en lika stor andel av makens kvarlåtenskap. Resten går till makens arvingar enligt lag eller testamente.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Om du har fler funderingar är du välkommen att höra av dig till oss igen. Skulle det uppstå några problem med efterarv och arv efter den nu avlidne maken är ni också välkomna att boka tid med våra jurister för att få mer utförlig hjälp.

Vänliga hälsningar,

Mikaela von BornstedtRådgivare