FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt24/11/2018

Min son bor hos sin far men vill flytta till mig

https://lagen.nu/1949:381#K6P1S1Hej.

Min son är 12 år och bor hos sin far med nya familj i ny kommun.

Min son har vid flertal tillfällen uttryckt till båda oss föräldrar, släkt och skola att han vill flytta till mig och min sambo.

Enlighet honom själv så mår han inte bra hos sin far, han har tidigare behandlats för depression och jag är övertygad om att de rådande familjeförhållanden hos boendeföräldern är grunden till mycket.

Min son beskriver att han inte känner sin trygg när han är ensam med sin bonusmamma och att det är dagliga bråk och gräl hemma. Utåt sett skall skenet hållas uppe men bakom stängda dörrar så mår min son inte bra.

Han känner sig särbehandlad (de har gemensamma barn och även en son från hennes tidigare förhållande också boende hos dem).

Min son går i samtalsterapi hos BUP redan men jag behöver råd i hur jag kan få min son boende hos mig. Hans far kommer aldrig att gå med på att sonen inte bor hos dem.

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det framgår inte av din fråga om du och din sons far har gemensam vårdnad eller inte. Det är vårdnadshavaren som har den primära bestämmanderätten om barnets boende.

Ett barn får ett bestämmande inflytande om sitt boende när det fyller 12 år. För varje år som går ökar bestämmanderätten till dess att man är 18 år och har full bestämmande rätt om sina angelägenheter. Din son är 12 år vilket betyder att hans vilja bör ges stort beaktande.

Barn har rätt till omvårdnad, trygghet och en god uppfostran (6 kap. 1 § föräldrabalken). Det är vårdnadshavarnas skyldighet att se till att barnets behov är tillgodosedda (6 kap. 2 § andra stycket föräldrabalken).

Möjligheter att påverka annan vårdnadshavares beslut

Möjligheten finns för att väcka frågan om vårdnad, boende eller umgänge. Enligt 6 kap. 2 a § föräldrabalken ska beslut om vårdnad, boende och umgänge tas med utgångspunkt i barnets bästa. En presumtion är att barnet ska ha god kontakt med båda sina föräldrar. Gemensam vårdnad uppfyller den presumtionen men gemensam vårdnad kräver inte ett växelvis boende. Du och din sons far kan ha gemensam vårdnad trots att din son bor hos dig men ni två ska gemensamt ta beslut i frågor som rör er son (6 kap. 13 § föräldrabalken). Det är bara en av många konstellationer som ni kan välja.

En ändring i vårdnad, boende eller umgänge

När det förekommer svårigheter om att ta gemensamma beslut vänder man sig i första hand till socialtjänsten för att gå på samarbetssamtal för att kunna komma överens om större beslut, som i detta fall er sons boende (6 kap. 18 § föräldrabalken). Genom samarbetssamtal kan ni få hjälp med att komma överens om hur ni ska göra. I samarbetssamtalen är det barnets bästa och barnets behov som är i fokus. Hänsyn ska tas till barnets synpunkter och önskemål utifrån barnets ålder och utveckling.

Genom samarbetssamtalen kan ni som föräldrar få stöd i att komma överens om frågor som rör er son och kan även få hjälp att träffa skriftligt avtal om hur ni ska lösa situationen.

Ni kan också få hjälp av en medlare (6 kap. 18 a föräldrabalken). Dessa möten är frivilliga och du kan inte tvinga din sons far att närvara. Om han väljer att inte närvara vid dessa möten är sista utvägen att väcka talan hos domstol (6 kap. 17 § föräldrabalken).

Domstol kan ta beslut om hos vem av föräldrarna barnets ska bo och avgörandet är vad som är bäst för barnet (6 kap. 14 a § första stycket).

Sammanfattningsvis

Det framgår av din fråga att du och din sons far inte kommer komma överens om er sons boende. Det finns möjligheter att omreglera vårdnaden, boendet eller umgänget. Det kan ske genom samarbetssamtal, hjälp av en medlare eller i sista hand genom att en domstol bestämmer hur ni ska göra.

Lycka till!

Vänligen,

Melica DjahaniRådgivare