FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt30/07/2018

Min sons pappa vägrar vaccination, vad kan jag göra?

Jag har en son på 11 år. Fadern/exsambon och jag separerade för 6 år sedan, och vi har gemensam vårdnad. Pojken bor hos oss båda varannan vecka.

Tyvärr vägrar fadern kategoriskt (trots att vi var på tingsrätten) att låta mig ha honom skriven hos mig, då det skulle gagna min son, då jag skulle få bostadsbidrag, samt busskort till honom. Fadern tjänar mycket mer än mig, och har inga som helst fördelar med att ha sonen skriven hos honom.

När vi är oense om saker som rör sonen, då blir det alltid som fadern vill, jag som vårdnadshavare till 50 % har ingenting att säga till om, utan det blir alltid som han önskar.

Vår son är pälsallergiker, och hans läkare (och jag) vill att han skall genomgå ett vaccinationsprogram i höst, men det tycker inte fadern. Jag anser att detta är mycket viktigt, och att det är mycket viktigt för sonens framtid. Vad skall jag göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag kommer i mitt svar till dig att inledningsvis förklara vilka regler som gäller enligt lagen och vilken utgångspunkt rätten har. Avslutningsvis kommer jag att ge råd om hur du kan gå vidare för att få en lösning.

Barnets bästa ska vara avgörande i alla beslut

Bestämmelser om barns vårdnad, boende och umgänge finns i 6 kap. föräldrabalken (FB). Alla beslut som gäller vårdnad, boende och umgänge ska tas utifrån barnets bästa (6 kap. 2 a § FB). Den som är vårdnadshavare ska bestämma i frågor som rör barnets angelägenheter (6 kap. 11 § FB). I ert fall, när ni har gemensam vårdnad, ska sådana beslut tas av er tillsammans (6 kap. 13 § första stycket FB).

Ett beslut om att er son ska genomgå ett vaccinationsprogram är sådant du och pappan ska besluta om gemensamt. Det innebär att om du vill det men han säger nej så kommer er son inte att gå igenom vaccinationen. Det finns en möjlighet för socialnämnden att i vissa fall besluta att en åtgärd får vidtas om det är till barnets bästa utan att den ena vårdnadshavaren samtycker. Bestämmelsen är dock bara tillämplig på åtgärder i form av psykisk eller psykologisk behandling och vissa insatser inom socialtjänsten, inte för behandling eller vårdinsatser såsom vaccination (6 kap. 13 a § FB).

Barnets bästa ska även vara avgörande för vart barnet bor (dvs. vart barnet är skrivet). Även om jag förstår att det vore mer praktiskt för dig att ha er son skriven hos dig kommer det sannolikt inte av en domstol att beaktas att det ger dig en möjlighet att få bostadsbidrag eller busskort.

Vänd dig till familjerätten för ett samtal i första hand

Mitt råd är att du i första hand vänder dig till familjerättsenheten i din kommun. Familjerätten är, trots dess titel, inte en domstol. Familjerätten lyder under socialtjänsten och bistår bland annat med rådgivning om vårdnad, boende och umgänge samt det finns en möjlighet till samarbetssamtal. Om din sons pappa går med på det kan ni träffas för ett sådant samtal.

Familjerätten har i regel väldigt professionell personal som är vana att handskas med ärenden som ert. Familjerätten har tystnadsplikt, är objektiv och ser till barnets bästa. Dess uppgift är att medla och se till att ni får en fungerande dialog. Kanske kan ni i familjerätten komma fram till en lösning som fungerar för både er och er son. Ibland är det bättre med en tredje part som kan hjälpa till att få en konstruktiv dialog.

För att få kontakt med familjerätten kan du ringa till kommunens växel och be om att bli kopplad till rätt avdelning.

Du kan vända dig till domstol för att få beslutat om vårdnad, boende och umgänge

Om ni inte kommer överens i familjerätten finns det möjlighet för dig att vända dig till domstol och begära att du får enskild vårdnad (6 kap. 5 § FB). Alternativet är att du begär att rätten ska besluta vem av er barnet ska bo tillsammans med (6 kap. 14 a § FB).

Om du av domstol får enskild vårdnad har du själv rätt att avgöra om din son ska gå igenom vaccinationsprogrammet. Skulle du få bestämt att din son ska bo tillsammans med dig kommer han att bli skriven hos dig, såsom du önskar. Som redogjort för enligt ovan är det barnets bästa som ska vara avgörande både vad det gäller boendet och vårdnaden.

När domstolen tar beslut om vårdnad läggs särskild vikt vid föräldrarnas förmåga att samarbeta i frågor som rör barnet. Oförmåga att samarbeta med den andra vårdnadshavaren är en sådan situation du befinner dig i. Att ni inte kan komma överens om vaccinationen är något domstolen kommer att beakta i en vårdnadstvist. Däremot är det sannolikt inte tillräckligt för att du ska få enskild vårdnad, om inte vaccinationen är livsviktig och du kan visa att er son far illa av fortsatt gemensam vårdnad. Att tvångsvis frånta en förälder vårdnaden av sitt barn är en relativt ingripande åtgärd varför det krävs ganska mycket innan så sker.

Mitt råd till dig är att du försöker få till stånd samarbetssamtal hos familjerätten. Jag är av uppfattningen att samarbetssamtal inte ska underskattas och kan vara väldigt givande. Det krävs dock att även barnets pappa vill gå på samtalen då de är frivilliga.

Kommer ni inte överens i samarbetssamtal, alternativt att sådana samtal inte är möjliga, återstår att du vänder dig till domstol. Du ska dock ha i åtanke att en tvist kan bli långdragen och kostsam. Vidare kan inte nog påpekas att domstolen kommer utgå från barnets bästa, inte vad som är bäst för din barnets pappa eller dig. Vid en familjerättslig tvist finns ofta möjlighet att utnyttja rättsskyddet i din hemförsäkring. Försäkringen kommer inte att betala allt, men en stor del av kostnaderna som uppkommer. I de flesta hemförsäkringar finns en viss tid (karenstid) som måste gått sedan separationen. I ert fall har det enligt uppgift gått sex år varför det inte bör vara något problem.

Om du väljer att begära ändring av vårdnad eller boende i domstol rekommenderar jag att du anlitar en jurist. För ändamålet kan jag varmt rekommendera att du bokar tid med någon av våra duktiga och erfarna jurister hos Lawline. Juristen kan utreda närmre och ge dig rådgivning huruvida en stämning av barnets pappa är det bästa alternativet i ditt fall. Juristen kan även företräda dig i en sådan tvist och hjälper dig att söka rättshjälp ur din hemförsäkring.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare