Mina barns pappa vill ha delad vårdnad men inte jag, vad kan jag göra?

Hej. Jag och min man ska skilja oss, han vill dela på vårdnaden men det vill inte jag då han har ett spelberoende och spelar bort alla pengar och kommer inte kunna försörja barnen. Vad säger lagen? Vad kan jag göra ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

För att besvara din fråga kommer jag att använda mig av Föräldrabalken (FB), där finns de flesta regler som rör vårdnad.

Ni kan komma överens eller så kan du ansöka hos rätten om ensam vårdnad

Det du skulle kunna göra är att försöka komma överens med din man om att vårdnaden ska vara enskild, det ska då godkännas av socialnämnden (6 kap. 6 § FB). Dock förstod jag det som att ni har olika åsikter, så då kanske det är enklast för dig om du ansöker hos rätten om att få ensam vårdnad (6 kap. 5 § FB). De kommer då att avgöra efter vad som är bäst för barnen (6 kap. 2 a § FB). Kanske kommer du få ensam vårdnad och barnen få besöka sin pappa ibland, det är svårt att sia i.

Utöver detta skulle jag du kunna ringa socialtjänsten i din kommun och förklara läget kring spelberoendet, för att de ska kunna uppmärksamma detta ifall att det är så att vårdnaden fortsatt kommer att vara gemensam.
Jag förstår att det inte är en enkel situation, så jag hoppas att all kommer att lösa sig på bästa möjliga vis. Du är såklart välkommen att höra av dig till oss här på Lawline igen.

Hjärtliga septemberhälsningar från Göteborg,

Clara WågefjellRådgivare