Mina före detta kollegor trakasserar mig, och talar illa om mig och min pojkvän.

Jag och min pojkvän blir trakasserad av före detta kollegor till mig. De kommer med hemska insinuationer att min pojkvän är elak och att jag behöver hjälp. Och att vi har dragit ner arbetsplatsen i skiten. Jag sa upp mig pga att min chef manipulerat mig sexuellt, men eftersom jag inte fått hjälp av mitt fack eller arbetsplatsens HR avdelning, så hyllas han nog efter min anmälan, eftersom det inte hänt något. Var kan jag vända mig för hjälp då varken facket eller HR hjälper?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag kommer att gå igenom vad du kan göra rent arbetsrättsligt, samt vad du kan göra om du väljer att ta kontakt med polisen (och vad kollegorna i så fall kan ha gjort sig skyldiga till för brott). Avslutningsvis kommer jag att ge råd om vad du kan göra nu.

Vad du kan göra arbetsrättsligt

En möjlighet är att du kontaktar och anlitar en jurist som är kunnig inom arbetsrätt. Du kan boka tid med en jurist från Lawline, länk för att boka här. Du skriver att du inte har fått hjälp av facket. Om du har varit i kontakt med fackklubben på arbetsplatsen och inte fått hjälp av dem kan du kontakta facket centralt.

Ta kontakt med polisen

En möjlighet är att du polisanmäler de kollegor som har trakasserat dig. De har trakasserat dig och talat illa om dig och din pojkvän. Det framgår inte hur stor spridning deras påståenden har. De kan ha gjort sig skyldig till förtal, se Brottsbalken 5 kap 1 § (här). Förtal innebär att man utpekar någon som brottslig eller klandervärd, eller annars lämnar en uppgift som är ägnad att utsätta personen för andras missaktning. För att det ska vara förtal måste påståendet ha nått minst en utomstående. Uppgiftslämnandet ska typiskt sett leda till skada men skada behöver ej ha uppstått. Om det kollegorna påstår anses tillräckligt allvarligt kan åtal för förtal vara aktuellt.

Vad du kan göra nu

Om du har fler frågor kan du ringa till Lawlines telefonrådgivning. Telefonnumret är 08-533 300 04, och telefonrådgivningen har öppet måndag–fredag kl. 10.00–16.00. Du kan även kontakta polisen för vidare rådgivning, och/eller ta kontakt med en jurist.

Vänligen,

Jenny HedinRådgivare