Möjlighet till förskott på arv

Min fader avled förra året och arvet efter honom tillföll makan, dvs min moder. Min moder är placerad på demensboende med långt gående demens. Hur kan jag få ut min arvsdel i förtid?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När äktenskap upplöses genom att en av parterna dör ska en bodelning göras enligt 9 kap. 1 § äktenskapsbalken. I bodelningen ska allt giftorättsgods ingå enligt 10 kap. 1 § äktenskapsbalken. När bodelningen är klar görs arvskiftet. I detta arvskifte ska all kvarlåtenskap som utgör den avlidnes andel av bodelning ärvas av efterlevande make i enlighet med 3 kap 1 § ärvdabalken. Kvarlåtenskapen tilldelas således den efterlevande maken med fri förfoganderätt. Fri förfoganderätt innebär att din mor inte har möjlighet att exempelvis testamentera bort den del av arvet som utgör din fars kvarlåtenskap. Det eftersom den andelen ska sedan tillfalla dig.

Vad kan du göra?

Ett alternativ som finns är att din mor ger bort arvet i gåva till dig. Då måste ett gåvobrev upprättas och skrivas under av henne, vilket innebär att hennes samtycke till rättshandlingen krävs. Ett problem med detta är att om din mor är kraftigt dement kan de avtal som hon ingår i förklaras ogiltiga enligt lag om verkan av avtal, som slutits under påverkan av en psykisk störning. För att ogiltigförklara ett avtal ingånget av en person med en psykisk störning krävs det ett orsakssamband mellan störningen och avtalet, vilket kan vara svårt att påvisa. Hennes rättshandlingsförmåga beror således på graden av hennes demens.

Slutsatsen är att det är svårt att få ut arv i förskott om personen man ska ärva av inte ger sitt samtycke till rättshandlingen. Detta på grund av makes arvsrätt i 3 kap. 1 § ärvdabalken. Den möjlighet som finns är att upprätta ett gåvoavtal som föreskriver att arvet ska tillfalla dig i förskott.

Tack för din fråga!

Med vänlig hälsning,

Claudia Perra-MorinRådgivare