Möjligheten att driva in fordran från en redan skuldsatt gäldenär

En andrahandshyresgäst har uteblivit med 2 månadshyror och el om totalt 11900 kr. Jag tänkte gå via kronofogden och ansöka om betalningsföreläggande. Har fått veta att hyresgästen har en hel del skulder och mest troligt ingen möjlighet/vilja att betala. Vad händer om hyresgästen (som nu flyttat ut) inte betalar skulden? Hur ser mina möjligheter ut att få ut den summan denne är skyldig mig?

Lawline svarar

Hej!
Tack för din fråga!

Precis som du redan uppmärksammat kan möjligheten att driva in de två månadshyrorna trots betalningsföreläggande vara svår då hyrestagaren redan är skuldsatt. Om denna under en 6 månadersperiod inte har möjlighet att betala sina räkningar är hyrestagaren insolvet, se 2 kap. 8 § Konkurslagen. En person som är insolvet kan själv eller på ansökan av en borgenär försättas i konkurs, se 2 kap. 7 § och 8 § Konkurslagen.

Vid en konkurs är det konkursförvaltarens uppgift att upprätta en bouppteckning över tillgångar och skulder. Konkursen kan avslutas med att utdelning till borgenärerna sker, se 11 kap. 18 § Konkurslagen. Borgenärer som har förmånsrätt får utdelning före andra borgenärer. Slutligen får borgenärer som inte har särskild eller allmän förmånsrätt, utdelning. Dessa oprioriterade borgenärer har lika rätt till betalning, se 18 § Förmånsrättslagen. Oprioriterade fordringar beräknas genom att dividera kvarvarande tillgångar med kvarvarande skulder och sedan multiplicera procentandelen med borgenärens fordran. Ex. 390 000/1 000 000=0,39 39% av 11 900= 4641 kr.
Oprioriterade borgenärer erhåller alltså oftast inte full täckning för skulden då utdelningsandelen är beroende av hur mycket som finns kvar i konkursboet.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare