Möjligheter till ensam vårdnad

Hej Lawline!

Nu har jag provat allt i en lång vårdnadstvist med mitt barns far som började som värst 2014, jag försökte då fixa problemet och vi båda var på samarbetssamtal, det fungerade inte eftersom det resulterade i att han skrek och gapade på mig på varje möte. Jag tog kontakt med en advokat och försökte göra ett kontrakt på 50/50 som skulle gynna både mig och honom, det tog 2 år att samsas där efter en massa pajkastning men kom till slut fram till han skulle skriva på kontraktet 3 år senare är fortfarande ingenting påskrivet att komma överens på ett system som skall funka bäst för barnen. Har nu ingen advokat längre då hon skrev av målet och jag fick betala 20.000 trots han ej skrivit på. Efter 3 bokade möten hos familjerätten som han inte kom på för att skriva på det där istället så vet jag inte vad jag ska göra. han gör som han vill med planering av semester och han hämtar lämnar barnen som han vill, han baktalar mig till myndigheter och har bytt till bara sitt efternamn på varje myndighet och provocerar och bråkar och talar illa om mig och min sambo till barnen. Det största nedslaget var ett år sen då han anmälde mig till soc för misshandel på barnen det gjordes en grundlig utredning på allting och skola ifrågesattes barnen var på möte fler gånger och de kom fram till barnen ej blev misshandlade vilket är rätt. Nu undrar jag är det en bra möjlighet för mig att yrka egen vårdnad? och hur gör man? behöver man advokat eller räcker familjerätten?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Först och främst vill jag beklaga det som har hänt. Det låter som en tuff tid och jag hoppas det kommer klara upp sig för både dig och ert barn.

Det framgår inte av din fråga vad som var planen med det avtal ni försökte komma överens om efter kontakten med din tidigare advokat, men när du beskriver ditt ärende låter det som om ensam vårdnad med eventuell umgängesrätt är det enda alternativet för er.

För att du ska tillges ensam vårdnad tittar domstolen på om ni har möjlighet att samarbeta om frågor som rör barnet, vad som är bäst för barnet samt övriga omständigheter som väger åt vardera håll. Man vill helst inte att barnet ska behöva flytta, så även vart barnet bott under sin uppväxt väger in. Efter historien du berättar låter det som om du har goda utsikter, men det är upp till domstolen att väga in alla omständigheter och mer än så kan jag inte uttala mig om utgången.

Det som kallas för ”familjerätten” är i sig inte en domstol utan fungerar mest som ett utredande organ till tingsrätten. De fattar beslut i faderskapsfrågor och vissa former av adoptionsärenden, men resten ligger hos tingsrätten. Detta gäller även för mål om vårdnad.

Det som ska göras är att du hos tingsrätten ska yrka på ensam vårdnad om ditt barn. Det är möjligt att göra detta utan att ha ett ombud, men jag rekommenderar verkligen att du tar hjälp för att allt ska gå rätt till. Om du går in på advokatsamfundets hemsida, väljer ”sök advokat” och sen familjerätt så kommer du få förslag på advokater nära dig med kompetensen du söker.

Jag hoppas du fått svar på din fråga. Jag önskar er lycka till i framtiden!

Med vänlig hälsning,

Anonym AnonymRådgivare