FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt18/12/2018

Möjligt att ha gemensam vårdnad trots saknad umgängesrätt?

är det möjligt att kunna ha fortsatt gemensam vårdnad av ett barn om barnet bor hos ena föräldern och den andra inte får någon umgängesrätt?

MVH

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Regler om barn och föräldrar finner du i Föräldrabalken. Jag tolkar din fråga som att du vill veta om det är möjligt med gemensam vårdnad trots att barnet enbart bor med den ena förälder och inte har umgänge med den andra.

Det enkla svaret på din fråga är ja. Det är möjligt att hamna i en sådan situation. Enligt 6 kap. 11 § FB har vårdnadshavaren rätt och skyldighet att bestämma i frågor som rör barnets personliga angelägenheter, men att denne måste ta hänsyn till barnets synpunkter och önskemål i takt med barnets synpunkter och önskemål. Är det två vårdnadshavare gäller samma paragraf enligt 13 § FB som hänvisar tillbaka dit. När gemensam vårdnad föreligger krävs sett i princip alltid att beslut rörande barnet är gemensamma.

Enligt 6 kap. 15 § har barnet rätt till umgänge med den förälder som den inte bor tillsammans med. Ansvaret för att detta fungerar är gemensamt för båda föräldrarna. Det är viktigt att komma ihåg att umgänge sker för barnets skull och inte är en rättighet för föräldrarna. Umgänget ska bara ske om det kan anses vara det bästa för barnet, inte annars.

Det är alltså praktiskt möjligt för en förälder att ha del i vårdnaden utan att vara boendeförälder eller ha någon umgängesrätt. Detta kan dock ställa till problem när beslut rörande barnet ska fattas om föräldrarna inte kommer överens.

Om barnet står under vårdnad av båda föräldrarna och någon av dem önskar en ändring i vårdnaden så får rätten, på talan av en av föräldrarna eller båda två, besluta om att vårdnaden antingen ska vara gemensam eller anförtros en av föräldrarna. Vid bedömningen ska särskild vikt fästas vid föräldrarnas förmåga att samarbeta i frågor som rör barnet. Detta framgår i 6 kap. 5 § FB. En sådan talan som nämns i paragrafen kan föras hur många gånger som helst, det vill säga även om rätten fastställd ensam vårdnad för en förälder kan den andra ändå skicka in en stämningsansökan för att förändra förhållandet igen.

För att undvika en domstolsprocess kan även ett avtal slutas angående vårdnad, boende och umgänge för barn. Ett sådant avtal måste enligt 6 kap. 17 a § FB godkännas av socialnämnden innan det bli giltigt.

Sammanfattningsvis så är det möjligt att ha vårdnad om sitt barn trots att man varken är boendeförälder eller har umgängesrätt. För att göra ändring i förhållanden gällande barnets vårdnad, boende och umgänge kan en förälder, eller båda antingen väcka talan i tingsrätt eller mer fördelaktigt ta kontakt med socialnämnden för att försöka sluta ett avtal.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Maja QvarnströmRådgivare