Möjligtvis förtal, men yttrandefrihet är viktigt

Hej! Jag har ett problem med en tjej i staden jag bor i. Det hela började med att vi var intresserade av samma kille. Hon började snacka mycket nedvärderande om mig till andra. Hon tar upp saker som rör mitt psykiska mående och försökte även trycka ned mig personligen. Hon har även försökt kontakta mig på sociala medier.

Även nu, ca två-tre år senare fortsätter hon fortfarande att smutskasta mig, pratar med mina vänner ute på stan och försöker vända dem emot mig. Vad kan jag göra för att få det att sluta?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Att hon pratar nedvärderande om dig med andra personer gör att det du utsatts för möjligtvis är ett förtal enligt 5 kap. 1 § brottsbalken. För att det hon säger ska kunna anses vara förtal måste det sägas i syftet att utsätta dig för missaktning. Alltså ska hon säga sakerna om dig för att de som hon säger det till ska börja tycka illa om dig. Det tycks passa väl in på din berättelse. Något du måste hålla i åtanke angående förtal är att du själv måste väcka åtal (det görs inte av en åklagare som i de flesta brotten). Du måste alltså själv föra din talan och bevisa att hon har gjort sig skyldig till förtal, vilket kan vara svårt då beviskraven är höga. Du riskerar då att behöva betala kostnaderna för rättegången vid en förlust.

Du skriver även att hon försökt kontakta dig på sociala medier. Beroende på vad hon har skrivit kan det möjligtvis utgöra ett olaga hot enligt 4 kap. 4 § brottsbalken. I och med att du inte skriver något om vad hon skrivit till dig kan jag inte säga om du utsatts för olaga hot eller inte.

Det viktiga att tänka på i ditt fall är att de två brotten i stor utsträckning måste ställas mot den yttrandefrihet som varje person har. Den tjejen du skriver om har rätt att prata om dig med andra personer och det är bara i de allvarligaste fallen som hennes yttrandefrihet ska inskränkas. Det är därför svårt att avgöra när en person når upp till gränsen för förtal och när personen enbart utnyttjar sin yttrandefrihet.

Mitt råd till dig är att höra av dig till den andra tjejen och berätta att det hon håller på med riskerar att vara brottsligt. Om hon inte lyssnar på dig då bör du kontakta polisen för att få hjälp med att stoppa henne.

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp!
Med vänlig hälsning,

Jonas WesterRådgivare