Mönsterdjupet var olagligt. Får jag kräva nya däck?

Jag har köpt en begagnad bil hos en bilfirma där det i köpet ingick vinterdäck. När jag ska byta till däcken så uppger däckfirman att däcken är helt slut och att jag måste köpa nya. Kan jag åberopa Konsumentköplagen?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att däcken fanns hos bilfirman där du köpte bilen, och kommer att svara utifrån det. Däcken du fick av bilfirman hade ett olagligt mönsterdjup.

När en privatperson köper en vara av en näringsidkare så blir konsumentköplagen (KKL) tillämplig.

Varan ska överensstämma med vad som följer av avtalet (16 § första stycket KKL). Även om ni inte avtalat om att däcken ska ha ett lagligt mönsterdjup, kan det anses vara underförstått: du hade sannolikt inte köpt till däcken annars. Om varan avviker från detta, så är det fel i vara (16 § 3 stycket 1 punkten KKL).

För att få kräva påföljder för fel i vara måste du ha reklamerat inom skälig tid. Skälig tid är alltid inom två månader från det att du upptäckte felet (23 § 1 stycket KKL).

Om du har reklamerat i tid, så har du rätt att kräva omleverans (26 § 1 stycket KKL). Du kan alltså kräva att få lagliga vinterdäck som har det värde du betalade för; en ersättning får inte överstiga värdet av det man har förlorat.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Hilda JeppssonRådgivare