Muntligt avtal om gåva av sommarstuga

Om man fått en sommarstuga som gåva för ca 30 år sedan och som brukas sporadiskt under den tiden är den då att betrakta som din?

Inget avtal har skrivits utan gåvan var muntlig.

Lawline svarar

Hej,

Gåva bestående av fast egendom måste grundas på ett skriftligt gåvobrev underskrivet av gåvogivare samt gåvomottagare och innehålla uppgift om pris, vilken fastighet som avses samt en överlåtelseförklaring. Detta framgår av 4 kap. 1 § och 29 § jordabalken.

Har du fått en sommarstuga i gåva grundat på en muntlig överenskommelse så är den inte att betrakta som din i juridisk mening eftersom överlåtelsen är ogiltig. Det har ingen betydelse att överlåtelsen skedde för 30 år sedan. Att sommarstugan betraktas som din gåvogivare och gåvomottagare emellan är en annan sak.

Vänligen,

Soroosh ParsaRådgivare