Någon är skyldig mig pengar och Kronofogden utmäter inte hans egendom - vad kan jag göra?

Jag blev utsatt för ett bedrägeri och bilbedrägeri 2003.Jag anmälde till Polis som utredde i 1,5 år.Sen lägger man ner utredningen,utan rimlig förklarng. Jag tycker det är fel,och stämmer bedragaren civilrättsligt.Då erkänner han.Och går med på en statsfäst förlikning. Så jag får värdet på bilen inlagd hos kronofogde. Men han betalar inte. Han fler liknande domar. Tot skuld 2,5 milj hos fogden. Vad kan jag göra,själv för att få tillbaka nått. Fogden gör ingenting. Just nu har han 12 bilar reg på sig.De har ett värde mellan 5-20000kr/st. Fogden säger att det kostar mer att beslag ta dem,än vad de skulle inbringa vid försäljning.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du har möjlighet att ansöka om att personen ska försättas i personlig konkurs (1 kap. 1 § konkurslagen). Det är visserligen inte en garanti för att du kommer få ut de pengar du har rätt till, men det öppnar iallafall upp för möjligheten och är det enda alternativ som återstår. Huruvida du kommer få betalt ur konkursen beror sedan på i vilken ordning som din fordran kommer att "rankas".

Vad innebär det att försätta någon i konkurs?
För att någon ska kunna försättas i konkurs krävs det en ansökan från någon som personen är skyldig pengar (1 kap. 2 § konkurslagen). Denna ansökning görs till den tingsrätt där den skuldsatte kan bli stämd (2 kap. 1 § konkurslagen). Förutsättningen för att personen överhuvudtaget ska kunna förklaras i konkurs är dock att personen inte "rätteligen kan betala sina skulder", och att detta inte enbart är ett tillfälligt tillstånd. Med andra ord måste personen vara på obestånd (1 kap. 2 § konkurslagen).

Vid en ansökan ska du dels bevisa din behörighet (i ditt fall genom att hänvisa till förlikningsdomen, se 2 kap. 6 § konkurslagen), och dels bevisa att den skuldsatte är på obestånd. Det sistnämnda gör man som inom ramen för ett vanligt civilrättsligt mål. Men det finns vissa omständigheter som kan "underlätta" din bevisbörda genom att de resulterar i att den skuldsatte antas vara på obestånd om inte denne i sin tur motbevisar detta. Ett av dessa är om det skett ett misslyckat försök till utmätning från Kronofogdens sida inom de senaste 6 månaderna (2 kap. 8 § konkurslagen).

Resultatet av en konkurs är sedan att den skuldsattes tillgångar konfiskeras och blir till en del av "konkursboet", varefter man genom värdet på detta konkursbo försöker betala av personens skulder i den ordning som skulderna har "företräde".

Vänligen

Pegah FazliRådgivare