Någon har obefogat anklagat oss för trakasserier, vilket brott?

Vi, jag och min fru har fått ett brev från våran brf styrelse, att vi trakasserar och hotar våra omkringboende.

Vi har frågat våra omkringboende, ingen har känt sig varken trakasserad eller hotad, vi har visat detta brev

för dem. Vi har skriftligt på detta. Är det någon straffskala för detta påstående?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det typ av brott denna person kan antas begått är förtal eller falsk tillvitelse. Båda brotten stadgas i brottsbalken.

Förtal

Förtal innebär att någon talar illa om dig i syfte att utsätta dig för annans missaktning. Vidare krävs det att dessa uppgifter spridit sig till andra än den utsatta, dvs dig och din fru, se 5 kap 1 § BrB. Din situation verkar passar väl in på brottet. Eftersom denna person framställt er som brottslingar, i och med att denne säger att ni trakasserar och hotar era grannar, så bör de vara klart att detta påverkar er negativt. Eftersom det kommit bfr styrelsen till känna så har det spridit sig till andra förutom du och din fru. Straffskalan för detta brott är böter.

Falsk tillvitelse

Om det visar sig att denna person anmält dig och din fru för trakasserier och hot till polisen utan att detta stämmer så kan denne person begått falsk tillvitelse, se 15 kap 7 § BrB. Det är dock oklart i fallet om denna person faktiskt anmält det till polisen eller endast påtalat det för bfr styrelsen. Straffskalan för detta brott är till fängelse i högst två år.

Vad du kan göra

Du kan anmäla händelsen till polisen genom att ringa 11414 eller besöka polisstation. Hos polisen kommer du få frågan om du vill ange brottet till åtal. Det innebär att brottet förtal är ett så kallat "målsägandebrott", se 5 kap 5 § BrB. Åklagaren kan sedan välja om den vill driva brottet som ett allmänt åtal. Om det inte sker kan du driva åtalet som enskilt åtal. Då måste du bedriva processen själv samt står risken för rättegångskostnader om den åtalade frikänns.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Frida LarssonRådgivare