Nakenbilder sparade som ej spridits till annan, vad gäller?

Jag och en tjej har skickat nakenbilder till varandra, nu har vi bråkat och hon hotar med att anmäla mig för jag har bilder på henne sparade. Sist jag kollade va de ej olagligt att inneha bilder, spridning va olagligt. Vi är båda över 18 år. Vad kan hända och inga konversationer är sparade, är mest orolig över att hon skall ljuga ihop något pågrund av att inget i sparat i chatten.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du har helt rätt. Det är själva i sig spridningen som är olaglig (4 kap 6 c § Brottsbalken). Mao, (det må vara omoraliskt i detta fall) men knappast olagligt att inneha en nakenbild en person skickat till dig frivilligt så länge denna bild inte spridits till annan person. Därmed finns knappast något att anmäla dig för då ingen brottslig handling förekommer i din fråga.

Hoppas du känner dig nöjd med svaret på din fråga!

Sebastian NäslundRådgivare