När ett hyresavtal blir bindande mellan parterna.

Hej! Jag och två andra personer blev erbjudna en hyreslägenhet. Jag tackade ja och har nu fått erbjudande om att skriva kontrakt. Jag har dock ångrat mig och vill inte längre hyra lägenheten. Är mitt "ja" bindande?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar din situation som så att du hade tänkt flytta ihop med två andra personer. Ni blev erbjudna en lägenhet som ni tackade ja till. Nu när det är dags att skriva på kontraktet vill du inte längre hyra lägenheten. Frågan är då om ditt ”ja” är bindande innan du skrivit på något hyresavtal?

Vägledning finns att hämta i jordabalken (1970:994) (hädanefter JB).

Hyresavtal

Ett hyresavtal skall upprättas skriftligen, om hyresvärden eller hyresgästen begär det (12:2 st.1 JB). Detta innebär att det inte finns ett krav på att hyresavtalet ska ha skriftlig form, utan till exempel ett muntligt avtal är också giltigt. Ett skriftligt avtal ska dock upprättas om en av parterna begär det.

Vad som gäller i den aktuella situationen

Jag uppfattar det som att det i ditt fall redan finns en slags överenskommelse, men att ni sen även ska skriva på ett hyresavtal. Eftersom åtminstone en av parterna vill ha ett skriftligt avtal, borde det skriftliga avtalet vara det som binder er som avtalsparter. Min bedömning är alltså att ditt ”ja” innan du skrivit på det skriftliga hyresavtalet är inte bindande i detta fall.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare