När kan en bröstarvinge åberopa det förstärkta laglottsskyddet?

Min bror har av vår farfar fått hans hus i gåva, men farfar bor kvar i huset till sin bortgång. Som jag förstår kan vår farbror vid farfars bortgång hävda att det är förskott av arv, då farfar drar nytta av huset till sin död, MEN...farfar har betalat var och ett av sina barn 1/4 av det huset är värderat till, med det syftet att "lösa" ut bröstarvingarna så han kan ge bort huset till sin sonson. Kommer vår farbror att kunna kräva tillbaka/ersättning för sin del i huset när farfar går bort?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som så att du har funderingar kring gåva, förskott på arv samt hur dessa hanteras vid senare bouppteckning och arvsskifte.

Frågor kring arv regleras i ärvdabalken (ÄB).

Förskottspresumtion och gåva

I svensk arvsrätt föreligger en så kallad förskottspresumtion. Detta innebär att vid fall där arvlåtaren under sin livstid har givit bort egendom till en bröstarvinge (barn), förutsätts detta utgöra förskott på arv och som vid en senare bouppteckning/arvsskifte efter arvlåtarens bortgång, ska avräknas från mottagarens laglott. Om mottagaren istället är någon annan arvinge (ex. ett barnbarn) ska avräkning endast ske om arvlåtaren och mottagaren kommit överens om detta eller om arvlåtaren särskilt har föreskrivit (ex. i testamente) om detta. Alltså gäller förskottspresumtionen enbart gentemot bröstarvingar.
(6 kap. 1 § 1 stycke ÄB).

Om bortgivande av egendom inte anses utgöra förskott på arv blir det istället aktuellt att klargöra om det föreligger en giltig, juridiskt bindande gåva. För att något ska utgöra en juridiskt bindande gåva måste följande förutsättningar vara uppfyllda:
a) gåvoavsikt (som inte behöver vara uttalad, det räcker med att man överför egendom utan något krav på en motprestation),
b) frivillighet och
c) förmögenhetsöverföring.
Ofta framgår att dessa förutsättningar är uppfyllda genom att gåvogivaren upprättar och skriver under ett gåvobrev. Om en gåvogivare ger bort ett hus i gåva till sitt barnbarn men fortfarande har för avsikt att bo kvar i huset och dra nytta av detta, har en förmögenhetsöverföring skett om barnbarnet har fått ensam besittning om huset trots att gåvogivaren bor kvar och drar nytta av huset. Om en besittningsöverföring inte har skett, utgör detta närmast ett utfästelse om en framtida gåva (som närmast blir att likställa med ett testamente) och därför kan det heller inte anses utgöra en fullbordad, juridiskt bindande gåva.

Det förstärkta laglottsskyddet

Det förstärkta laglottsskyddet innebär att bortgiven egendomen kan återbäras till dödsboet och bli föremål för bouppteckning/arvsskifte. Gåvan ska dock haft till syfte att likställas med ett testamente. Givaren ska alltså haft för avsikt med gåvan att reglera hur egendomen ska fördelas vid sin bortgång. I motiven till bestämmelsen anges att det främst är två fall när denna kan tillämpas. Det ena fallet är när gåvan ges bort under villkor som medför att gåvogivaren till sin död fortfarande kan dra nytta av egendomen.

Även gåvor som ännu inte fullbordats vid arvlåtarens död kan återbäras om gåvan kränker en bröstarvinges rätt till sin laglott.
(7 kap. 4 § 1 stycke och 3 stycke ÄB).

Sammanfattningsvis

Din farfar har mest troligen för avsikt att ge bort huset i gåva till din bror. Huruvida det föreligger en fullbordad, juridiskt bindande gåva beror på vem av din farfar eller bror som har besittning om huset. För att klargöra att er farfar har givit bort huset i gåva till din bror rekommenderar jag att er farfar upprättar ett gåvobrev som tydligt uttrycker och reglerar denna gåva.

Om det kan fastställas att er farfars bortgivande av huset till din bror syftar till att reglera hur egendomen ska fördelas efter hans bortgång och därmed också är att likställas med ett testamente, har er farbror rätt att åberopa det så kallade förstärkta laglottsskyddet som innebär att huset kan återföras till dödsboet.

Om det är så att gåvan inte anses fullbordad förrän vid er farfars bortgång, kan huset återföras till dödsboet genom att er farbror åberopar det förstärkta laglottsskyddet endast om, gåvan kränker hans laglott som han har rätt till så som bröstarvinge. I din fråga förklarar du att er farfar redan har givit 1/4 av husets värde till vart och ett av sina barn. Detta får anses utgöra förskott på arv (om er farfar inte har uttryckt i ett gåvobrev eller testamente att detta ska utgöra gåvor), vilket i sådant fall ska avräknas från var och ens laglott. Så länge gåvan (dvs. huset som din bror har fått av er farfar) inte kränker någon bröstarvinges rätt till sin laglott kommer huset inte kunna krävas tillbaka till dödsboet vid detta fall.

Om du har fler frågor är du välkommen att höra av dig till Lawline igen!

Med vänlig hälsning,

Linn ÖstmanRådgivare