När kan en hyresrätt förklaras förverkad?

Hej! Mitt företag hyr ut en lägenhet till en anställd ( andrahandskontrakt) vilket har bott där i snart 3 år. Paret har betalat hyra och övriga kostnader utan anmärkning, men ej skrivit under något andrahandsavtal som jag lämnat till dom. Hyran betalades till januari 2019. Dom flyttade hastigt ut utan uppsägning, lämnade inga nycklar, upphörde med att betala hyran. Har försökt att få kontakt med paret på olika sätt utan något resultat. Lägenheten är förstörd enligt utsago från fastighetsskötare, vill komma in för att göra en objektiv besiktning. Vad gör jag? Har jag rätt att gå in i lägenheten?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I en situation som du befinner dig i, när hyresgästerna inte betalat hyra och dessutom lämnat lägenheten allvarligt skadad, kan det vara så att du har möjlighet att förklara hyresrätten förverkad. Vilka grunder som kan ge dig rätt att förverka hyresrätten som hyresvärd finns i 12 kap 42 § jordabalken. Du har två grunder du skulle kunna använda. Den första grunden finns i punkten 1, då hyresgästen inte betalat hyran och då det rör sig om bostadslägenhet. Den andra grunden som skulle kunna aktualiseras finns i punkten 6, om skadorna i lägenheten är så pass allvarliga att lägenheten kan anses vanvårdad.

Kan du förklara hyresrätten förverkad, så upphör hyresrätten direkt och du har då rätt att ta dig in i lägenheten utan tillstånd i och med att dina hyresgäster då inte längre har någon nyttjanderätt till bostaden. Observera dock att det finns begränsningar i 12 kap 44 § jordabalken vid förverkande av hyresrätten på grund av punkten 1. Hyresgästerna kan nämligen inte tvingas att flytta om hyran betalas inom 3 veckor från underrättelse om att hyresgästen kan få tillbaka hyresrätten genom att betala hyran.

Hoppas mitt svar hjälpt dig! Skulle det uppstå tvist med hyresgästerna är det hyresnämnden ni ska vända er till för hjälp.

Lawline RådgivareRådgivare