När måste en försenad lön senast utbetalas?

Hej Min arbetsgivare (AG) missade att betala ut min lön. Jag är nyanställd och förmodligen har det blivit något administrativt strul (det var den förklaringen jag fick). Jag har dock lämnat alla uppgifter jag ska för att lönen skulle kunna betalas ut, så felet är inte mitt eget. Vid dagen för löneutbetalning noterade jag att ingen lön kommit. Jag kontaktade min närmsta chef som ringde till HR för min räkning. HR menar på att jag behöver vänta till nästa löneutbetalning eller om jag har tur ”bara” 14 dagar. Detta hade att göra med att det inte gick att ”köra” nya löner hur som helst. Är detta OK? Jag hade tänkt mig att behöva vänta några extra bankdagar men inte mer. Ekonomiskt klarar jag mig en månad om jag skulle behöva men det är ju långt ifrån alla som hade löst det … Jag arbetar på en statlig myndighet (om det gör någon skillnad).

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

En arbetsgivare har som främsta skyldighet i ett anställningsförhållande att betala ut arbetstagarens lön. Om denne inte fullgör denna skyldighet har du som arbetstagare en fordran mot arbetsgivaren på beloppet som lönen motsvarar.

Eventuellt kan du enligt LAS § 4 st 3 frånträda anställningen omedelbart om arbetsgivaren väsentligen har åsidosatt sina ålägganden. Vid en sådan situation kan du dessutom ha rätt till skadestånd enligt LAS § 38.

Det ska även uppmärksammas att du har rätt till dröjsmålsränta i enlighet med räntelagen för varje dag som lönen fördröjs.

Till slut finns det heller ingen lagregel som reglerar när en försenad lön måste utbetalas. Men för varje dag som lönen är försenad kommer dröjsmålsräntan att bli högre för din arbetsgivare.

Om du har flera frågor är du välkommen att vända dig till oss på Lawline igen.

Med vänlig hälsning,

Samer MajidRådgivare