FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt31/07/2020

När ska man gå vidare med en orosanmälan?

Hejsan! Behöver tips på vad jag ska göra! Idag när jag fick hem min dotter från sin pappa, så hade hon ex antal rivmärken i ansiktet, även 2 på hennes ben. Såg ut som om det var från ett djur. Hon har även ett blåmärke vid nyckelbenet/halsen.. Pappan påstår att hon rivit sig på rosor, och trillat av en cykel. Bör jag göra en orosanmälan?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar din fråga som att du upptäckt ett antal riv- och blåmärken på din dotter efter ett besök hos sin pappa och du därmed undrar ifall du ska gå vidare med en orosanmälan.

Generellt rekommenderas alla att anmäla misstankar om att barn far illa till socialtjänsten. Då det däremot inte framgår särskild detaljerad information kring händelsen m.m. har jag svårt att uttala mig om vad som vore lämpligt i just ert fall. Skulle det vara så att du nu eller efter upprepade tillfällen misstänker att någonting inte står rätt till bör du enligt min rekommendation gå vidare med en orosanmälan för att utreda situationen.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Nicolina AbaasRådgivare