Ny hyresvärd

Jag har gått i borgen för ett hyresbetalning med med hyresvärd X, nu är fastigheten såld till hyresvärd Y - följer borgensåtagandet automatiskt med till den nya hyresvärden Y?

Jag har inte blivit informerad om bytet av hyresvärd.

Tack på förhand!

Med vänlig hälsning

Håkan

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Vad som skett är ett partsbyte på hyresvärdens sida i hyreskontraktet. Praktiskt innebär det att den nya hyresvärden inträder i den förutvarandes ställning i hyresavtalet. Ingen ändring av avtalet behöver göras, och inte heller något samtycke från hyresgästen krävs. Detta följer av allmänna avtalsrättsliga principer. Det har också då skett ett borgenärsbyte. Ett borgenärsbyte kallas vanligen för cession. Hyresvärden utgör borgenär, och det är tillåtet för en borgenär att sälja sin fordran på dig till någon annan utan ditt godkännande.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare