Ofredande fängelsestraff

Hej.

Jag har ofredat en person genom att ringa typ tusen gånger och kontakta via sociala media. Det på gick ca under två månader. Efter två månader blev jag polis anmält av personen som ofredande. Därefter jag kontaktade personen igen via sociala media även fast jag blev polis anmält. Jag erkände brottet men åklagaren har väckt åtal ändå nu. Innebär det att det kan bli fängelse? Om det bli fängelse, hur många veckor/månader kan det ge?

Jag vet att det låter sjuk men jag hade jätte svårt att sluta ha kontakt. Jag var besatt och blev beroende av personen. Kontaktförbudet hjälpte mig att sluta ha kontakt. Jag känner mig som jag har förstört mitt liv.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Ofredande regleras i 4 kap. 7 § brottsbalken (BrB) som du hittar HÄR.

Den som fysiskt antastar någon annan eller utsätter någon annan för störande kontakter eller annat hänsynslöst agerande döms, om gärningen är ägnad att kränka den utsattes frid på ett kännbart sätt, för ofredande till böter eller fängelse i högst ett år.

Om du blir dömd eller inte går inte att säga och det går dessvärre inte att säga exakt vad ditt straff skulle bli heller. Men straffskalan för ofredande är som nämnt i paragrafen lägst böter och högst fängelse i ett år. Det brukar generellt sett vara ganska ovanligt att döma till fängelse, men det är som sagt svårt för mig att svara på eftersom det alltid är domstolen som dömer.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Amanda AlwallRådgivare