Ofredande, olaga hot m.m

En person med känd psykisk störning trakasserar min familj. Han kastar stenar på fönstret ( han har bara setts av någon en gång men han ) senast igår. Han kvar krossat fönstret 5 gånger sedan förra året. Det är mina gamla föräldrar som bor i lägenheten och en äldre bror som har personaassitans hjälp 24/7. Individen har uppsökt en av mina bröder på jobbet- polisen har kallats in. Individen har också hotat mig via en annan person. Obs, individen är en gammal vän till min bror. Han är i 35års åldern. Min bror flyttade från lägenheten för flera år sen. Ingen annan som jobbar bor hemma. Vi har ringt polisen , bett om hjälp när han kommer och knackar vid fönstret, vilket han gör flera gånger i veckan ibland. Vad kan vi göra?? Hjälp oss, vi blir tokiga och frustrerade

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag kommer att använda mig av Brottsbalken (BrB) för att svara på din fråga. Jag tänker först att gå in på olika möjliga brott och sedan avsluta med en sammanfattning och råd på vad ni kan göra.

Ofredande

Ofredande är ett brott som hittas i 4 kap 7 § BrB. Den som fysiskt antastar någon annan eller utsätter någon annan för störande kontakter eller annat hänsynslöst agerande döms, om gärningen är ägnad att kränka den utsattes frid på ett kännbart sätt, för ofredande till böter eller fängelse i högst ett år.

I ditt fall blir det fråga om störande kontakter eller hänsynslöst agerande. Det som har betydelse för störande kontakt är att det är upprepade och oönskade eller störande kontakter. Även antal, tidpunkt, hur det har skett samt vad kontakterna inneburit har betydelse. Kontakter avser dock oftast främst meddelanden, telefonkontakter och uttalanden av olika slag.

Exempel på hänsynslöst agerande kan vara att allvarligt skrämma eller störa någon genom höga ljud eller pyroteknik eller något annat påträngande.

Angående stenkastningen och knackningarna på fönstret blir det en fråga om hur ofta det skett, vid vilken tidpunkt det har skett och hur det har påverkat dina föräldrar och din bror. Samma sak angående när personen uppsökt en av dina brödrar på jobbet. Exempelvis om stenkastningen sker ofta och kränker dina föräldrars frid på något sätt - kanske stör deras nattsömn eller skrämmer dem - så kan det vara nog för att falla under ofredande.

Skadegörelse

Skadegörelse hittas i 12 kap 1 § BrB. Den som förstör eller skadar egendom till men för någon annans rätt till den döms för sakdegörelse till fängelse i högst två år.

Om den här personen har krossat fönstret till dina föräldrar och brors bostad flera gånger har han gjort sig skyldig till skadegörelse.

Olaga hot

Olaga hot finns i 4 kap 5 § BrB. Den som hotar någon annan med brottslig gärning på ett sätt som är ägnat att hos den hotade framkalla allvarlig rädsla för egen eller annans säkerhet till person, egendom, frihet eller frid, doms för olaga hot till böter eller fängelse i högst två år.

Du skrev att denna personen hotat dig genom en annan person. Då jag inte vet vad personen ska ha sagt kan jag inte avgöra om det når upp till olaga hot eller inte. Oavsett krävs det att hotet ska avse en brottslig gärning. Det ska även vara ägnat att framkalla allvarlig rädsla hos dig för din eller annans säkerhet. “Ägnat att” betyder att du inte faktiskt behöver bli rädd, utan det tar sikte på vad som är typiskt för situationen. Exempelvis om personen skulle hotat att misshandla dig behöver du faktiskt inte bli rädd, så länge det typiska för en sådan situtation är att framkalla allvarlig rädsla. Det har även ingen betydelse om personen har för avsikt att fullfölja hotet. Hotet ska även ha en viss styrka, det ska inte vara lindrig - exempelvis om personen “hotade” med att peta på dig räknas det inte som olaga hot. Det krävs inte heller att hotet uttalas direkt till dig, utan det räcker att hotet uttalas till en annan person än offret om det är tänkt och möjligt att offret ska få veta om hotet, vilket hänt i detta fallet.

Kontaktförbud

Det finns även möjlighet till kontaktförbud enligt Lag(1988:688) om kontaktförbud. Detta kan du ansöka om hos polisen via 11414 eller via åklagarmyndigheten. För att få kontaktförbud ska de på grund av särskilda omständigheter finnas risk för att den mot vilken förbudet avses gälla kommer att begå brott mot, förfölja eller på annat sätt allvarligt trakassera den som förbudet avser skydda. Det är med andra ord väldigt svårt att få ett kontaktförbud upprättat.

Tänk på..

Det som du beskrivit att personen gjort faller under ett flertal brott som ni kan anmäla till polisen via 11414. Tänk på att polisen behöver utredningsmöjligheter för att förundersökningen inte ska läggas ner direkt, detta betyder att det är viktigt att uppge om det finns vittnen och tidigare rapporterade incidenter, exempelvis när ni kontaktade polisen enligt vad du uppgav.

Orosanmälan

Ni kan även göra en orosanmälan till er kommun angående personen om ni är oroliga för att personen inte riktigt mår bra. Detta kommer inte leda till några straffrättsliga åtgärder men det kan leda till att personen får hjälp som den behöver, vilket kan göra att personen lugnar eller avslutar sitt agerande mot er.

Sammanfattning

Det finns en rad olika brott personen kan ha gjort sig skyldig för baserat på vad du beskrivit. Jag råder er till att kontakta 11414 och göra en polisanmälan mot personen. När ni gör anmälan ska ni uppge så detaljerade omständigheter som möjligt samt om det finns vittnen, rapporterade incidenter och så mycket information om personen som möjligt. Kontaktförbud är en möjlighet, men väldigt svårt att få. Det kan vara så att denna personen inte mår så bra och då kan även en orosanmälan till kommunen vara en bra idé.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Alexander MårtenssonRådgivare