Ogiltig andrahands- uthyrning

Om jag hyr i andrahand med ett kontakt, Icke godkänt av hyresvärden. Kan då förstahandskontrakt gästen sparka ut mig med att byta lås till lägenheten efter 1 mån. Hen har blivit vräkt! I sin tur pga att hen hyrt ut svart. Hen blir av med sitt kontrakt om två månader enligt bovärden

Mvh E N

Lawline svarar

Hej! Tack för att du hör av dig till Lawline med din fråga!

Besittningsskydd
Först och främst så måste jag säga att det låter som en hemskt jobbig situation. När man hyr som andrahands- hyresgäst har man tyvärr mycket färre rättigheter än om man skulle vara förstahands- hyresgäst. Bland annat så har du inte rätt till det s.k. besittningsskyddet förens efter två år och då gäller det endast mot förstahandshyresgästen. Ett besittningsskydd innebär att man som hyresgäst har rätt att bo kvar i lägenheten även om hyresgästen vill säga upp avtalet. Tyvärr så kan då den person som du hyr av säga upp avtalet om hen vill/ måste.

Uppsägningstid
Att hyra ut en lägenhet i andra hand utan tillåtelse innebär att lägenheten anses förverkad. När en en hyreslägenhet är förverkad så har man som hyresgäst inte rätt till uppsägningstid som i vanliga fall tillkommer när en part säger upp ett hyresavtal. För lagrum, klicka här.

Jag får önska dig ett stort lycka till med allt!

Vänligen,

Elin GustavssonRådgivare