Olaga hot och ärekränkning

Hej mitt ex och hand familj trakaserade mig och mina barn .Han hotade mig verbalt med hjälp av sin familj .Såg till att köpa halva min bostadsrätt Annars skulle han se till att jag förlorade jobbet hans syster som var chef skulle ringa till min ,Hon svarade inte telefon när jag ringde .

Han kastade ut mina barn på gatan och sa art hade rätt till det hen syster beställde saker för flera tusen som hon vägrade betala för .Sen polis anmälde hennes dotter mig när jag ville ha pengarna tbs som hon var skyldig mig och att jag aldrig skulle skaffat barn för jag var den sänsta mamman som fanns och sicialen skulle ta mina barn .Alla skulle slå oss mig och mina barn om dom inte flyttade omedelbart . Är detta ärekränkning

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Den form av ärekränkning som skulle kunna vara aktuellt i ditt fall är främst förolämpning. I brottsbalkens 5 kap. 3 § (HÄR) anges i princip att den som förolämpar annan genom kränkande glåpord eller beskyllning eller på annat sätt beter sig kränkande döms för förolämpning till böter. Att alla skulle slå dig och dina barn om inte dina barn flyttade omedelbart kan dessutom utgöra olaga hot enligt brottsbalkens 4 kap. 5 § (HÄR). Av denna bestämmelse framgår nämligen att om någon hotar annan med brottslig gärning på så sätt att det hos den hotade kan framkalla allvarlig fruktan för egen eller annans säkerhet döms denna för olaga hot. Det är för att bestämmelsen ska vara tillämplig, viktigt att hotet var allvarligt menat.

Hoppas du fick svar på din fråga! Är det något annat du undrar över är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare