Olagligt att bli filmad utan tillåtelse?

Hej, blev filmad när jag hade en väldig hett debatt på privat mark med en aktivist. Får dem verkligen filma mig om jag faktiskt säger tre gånger att jag inte vill bli filmad? Kan man göra något, som polis anmäla aktivisterna?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns ingen specifik lag som hänvisar till att det är olagligt att filma någon utan dess samtycke då personen är medveten om att det sker. Däremot finns det en lag om att det är olagligt då det sker i smyg, (4 kap 6a§ Brottsbalken). Det du beskriver kan inte omfattas av denna lag av just den anledningen att du märke att du blev filmad.

Däremot skulle du kunna hävda att du har blivit utsatt för ofredande i form av att filmaren har agerat hänsynslöst då denna har fortsatt att filma dig trots att du sagt nej ett flertal gånger, (4 kap 7§ Brottsbalken). Denna händelse kan du polisanmäla och var då noga med att du ett upprepat antal gånger nekade filmaren att filma dig, för det är främst på den grunden som du kan räknas ha blivit ofredad i detta fall.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga och tveka inte på att höra av dig igen!

Vänligen

Lisa GustafssonRådgivare