Olagligt att utan tillåtelse ta och öppna sitt barns post?

Hej! Min så kallade "mamma" håller på att stjäl mina sjukhusbrev, bankbrev m.m och paket med produkter/prylar jag beställer! Är sjukt trött på detta nu och vill veta om det finns något jag kan anmäla henne detta för. Hon är som en barnrumpa i sitt beteende när de gäller saker!!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer att börja med att redogöra för de eventuella brott som kan ha begåtts i de situationer som du beskrivit för mig. Sedan kommer jag att gå in på de särskilda krav som finns för att någon faktiskt ska kunna dömas för ett brott. Därefter kommer jag att sammanfatta mitt svar och ge tips på vad du kan göra.

Är det brottsligt?
Det brott som framför allt kan aktualiseras i den situation som du beskrivit finns i brottsbalken (BrB) 4 kap 9 §. Brottet kallas för "intrång i förvar" och förbjuder personer från att öppna till exempel andras brev och paket. Det som krävs för att ett sådant brott ska anses föreligga är bland annat att någon olovligen bryter brev eller annars bereder sig tillgång till något som förvaras förseglat.

Med detta menas att det är otillåtet för någon annan än dig, även för din mamma eller någon annan som du bor med, att utan ditt medgivande öppna brev eller annan post som är specifikt adresserad till dig.

Vilka fler krav finns?
Utöver att din mamma ska ha gjort de saker som beskrivs i paragrafen finns det lite fler krav. Det krävs att hon haft vad inom juridiken kallas för "uppsåt" till att utföra gärningen. I detta fall innebär det att det krävs att din mamma förstått att hon inte haft ditt medgivande till att öppna breven och att hon förstått att breven varit adresserade till dig och inte till henne. Man kan säga att hon ska ha förstått vad hon gjort och varit medveten om sina handlingar och det faktum att hon inte fått ditt medgivande. Det krävs dock inte att din mamma förstått att det hon gjort kan vara otillåtet.

Kan det röra sig om ytterligare något brott?
Det är möjligt att det även kan falla under brottet "egenmäktigt förfarande" (BrB 8 kap 8 §). Detta beror på att hon som du säger "stjäl" din post. Det bör dock räcka att använda sig av intrång i förvar i detta fall. Detta följer av att intrång i förvar är ett allvarligare brott och träffar ungefär samma omständigheter som egenmäktigt förfarande i det här fallet.

Sammanfattning och råd
Det är alltså så att de tillgrepp som din mamma gjort förmodligen är olagliga. Därmed har du möjlighet att anmäla henne för detta. Detta kan du göra hos polisen på nummer 114 14. Du behöver inte nämna någonting om vilket eller vilka brott som du tror att din mamma kan ha begått för polisen. Om du ringer och anmäler din mamma för brott är det omständigheterna och själva händelserna som polisen är mest intresserad av. Det kan dock vara mycket svårt för dig att bevisa att dessa händelser faktiskt ägt rum och att din mamma gjort som du beskrivit för mig. Du bör veta att beviskraven ställs högt.

Nu har jag beskrivit vilka brott som det kan röra sig om och lite om vad de brotten innebär. Det är därmed upp till dig om du vill anmäla händelserna med din mamma eller inte. Det bör nämnas att om du genomför en anmälan och om det tas upp av en åklagare, så har du inte möjlighet att stoppa förloppet även om du skulle ändra dig. Då är det istället åklagaren som helt och håller bestämmer över om denne vill driva målet frammåt eller inte. Anledningen till att jag skriver detta är att du bör vara medveten om de möjliga konsekvenserna av en eventuell anmälan. Det eventuella straffet som följer av ett sådant här brott är böter. Det finns därför anledning för dig att fundera på om det i första hand finns andra lösningar som inte är lika långtgående men som skulle kunna få henne att upphöra med sitt beteende. Till exempel om det skulle räcka att prata med henne om detta och kanske förklara för henne att det hon gjort är otillåtet.

Jag hoppas att detta löser sig så smidigt som möjligt för dig och jag önskar dig lycka till. Jag hoppas även att mitt svar är till hjälp! Tveka inte att ställa en ny fråga eller att kommentera nedan om du har flera funderingar.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare