FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott10/05/2020

Olovlig körning under 15 år

hej, jag är inte straffmyndig och kör en el-fatbike och den går snabbare och har högre styrka på motorn än tillåtet. Jag vet att det räcknas som olovligt körning eftersom att den då räcknas som en moped och jag har ju inget mopedkort. vad kan det bli för ''straff'' för en under 15 år och få olovligkörning?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om olovlig körning

Den som kör ett fordon som man behöver körkort för att få köra, utan att ha det erforderliga körkortet, döms för olovlig körning till böter. (3 § lagen om straff för vissa trafikbrott)

Om du blir dömd för olovlig körning kommer detta registreras i belastningsregistret, det som brukar kallas för en prick i registret (3 § lagen om belastningsregister). Denna finns kvar i fem år innan den gallras bort (17 § 9 p. lagen om belastningsregister).

Om straffmyndighet

I Sverige blir man straffmyndig först när man fyllt 15 år. Detta innebär att man inte kan dömas för ett brott om man är under 15 år. (1 kap. 6 § brottsbalken)

Som huvudregel startas ingen förundersökning då en person under 15 år misstänks ha begått ett brott. Vissa undantag finns, men utifrån din fråga har jag mycket svårt att se att någon av dem vara aktuell i denna situationen. Oavsett om förundersökning inleds eller inte, kan en person under 15 år aldrig dömas för ett brott. (31 § lagen med särskilda bestämmelser om unga lagöverträdare)

Om en polisanmälan skulle göras mot dig gör polisen en anmälan till socialnämnden, till följd av den anmälningsplikt polisen har (14 kap. 1 § socialtjänstlagen).

Sammanfattningsvis

Du kan inte dömas för något brott eftersom du inte är straffmyndig. Däremot, vid en polisanmälan så kommer en anmälan göras till socialtjänsten. Det är också viktigt att komma ihåg att om du gör dig skyldig till olovlig körning efter att du har fyllt 15 år, får det följder i form av böter och en "prick" i belastningsregistret.

Hoppas du känner att du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Anna JohannessonRådgivare