FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet24/01/2018

Om förbehåll i gåvobrev beträffande fast egendom

I ett gåvobrev har vi överlåtit en fastighet till vår dotter som enskild egendom. I gåvobrevet skrev vi också in att gåvogivarna, gåvotagarens systrar och deras barn har förköpsrätt vid eventuell framtida försäljning.

En konsekvens av förbehållet är att banken kräver att samtliga som har förköpsrätt måste lämna sitt godkännande för att vår dotter ska få låna pengar på fastigheten.

Fråga 1: Kan man ta bort förbehållet och istället skriva en överenskommelse vid sidan av eller är enda möjligheten att helt stryka den meningen och måste i så fall detta anmälas till någon instans?

Fråga 2: vår dotter är gift, har 2 barn inom äktenskapet och 1 barn utom äktenskapet. Vad händer om vår dotter avlider före sin make. Vem ärver och hur?

Fråga 3: Gäller förbehållet även då?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

1. Det är fullt möjligt att ändra villkoren i ett avtal, om båda avtalsparterna är överens om det. Det kan göras genom att man upprättar ett nytt avtal där det framgår att det gamla avtalet, eller vissa villkor däri, inte längre ska gälla. Villkoren i ett gåvobrev kan nämligen enbart ändras så länge alla parter lever, är överens om ändringen, samt att Lantmäteriet godkänner förändringen.

2. Reglerna om arv finns i ärvdabalken (ÄB). Närmast att ärva är arvlåtarens bröstarvingar (2 kap. 1 § ÄB). Om din dotter avlider kommer hennes kvarlåtenskap således att delas lika mellan hennes barn. Skulle hon fortfarande vara gift tillfaller kvarlåtenskapen däremot hennes make (3 kap. 1 § ÄB). Först vid makens död har de gemensamma barnen rätt till efterarv efter henne. Särkullbarnet har däremot rätt att få ut sitt arv direkt, men kan välja att avstå från denna rätt (3 kap. 9 § ÄB). Hennes kvarlåtenskap omfattar även enskild egendom. Fastigheten kommer därför att tillfalla hennes make. Maken innehar kvarlåtenskapen med fri förfoganderätt, vilket innebär att han inte genom testamentera kan förfoga över egendomen.

3. Bodelning och arv är exempel på s.k universalfång. Det innebär att maken eller arvingen träder i den avlidnes ställe, och därmed övertar de ekonomiska rättigheter och skyldigheter som denne hade. Förbehållet kommer därför att gälla även då.

Med vänlig hälsning,

Simon WikströmRådgivare