Om jag inte vet vem min hyresvärd är, hur betalar jag hyran?

Hej!

För några månader sen så gick vår hyresvärd bort. Vilka regler gäller för hyregästerna? vem betalar vi hyran till? Hyresvärdens bror har pratat med oss om att kanske i framtiden ta över huset samt renovera etc, men han vistas aldrig här och jag känner inte att jag kan lita på hans ord, då vi fick veta av hyresvärden innan han gick bort att han inte hade pratat med sin bror på flera år pga juridiska skäl samt tagit bort honom från testamentet och att de absolut inte gick ihop.

Vänlig hälsning

Susan

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Om du inte vet vem du ska betala kan du ''sätta ned pengar'' hos länsstyrelsen. Det innebär att om du är skyldig pengar, men det är oklart vem du är skyldig, kan du sätta ned pengarna till länsstyrelsen. När pengarna kommer in anses fakturan vara betald i tid och du slipper bli skyldig dröjsmålsränta (lagrum). Du ska ''sätta ned pengarna'' till länsstyrelsen i ditt län.

Genom att sätta ned pengarna riskerar du inte bli skyldig dröjsmålsränta till dess att du säkerställt vem din hyresvärd är. När du säkerställt vem som är din hyresvärd bör du uppdatera ditt hyresavtalet omgående, detta för att du i fortsättningen betalar till rätt hyresvärd.

Jag hoppas du fick svar på din fråga.

vänligen,

Malcolm HamiltonRådgivare