Om man ej får ut sin lönespecifikation

Hej!

Vad kan man göra om ens arvetsgivare inte vill lämna ut ens lönespecifikation?

Det gäller min sambo som jobbade 2018 som timmanställd för ett byggföretag och behöver nu sin lönespecifikation för att jämföra den inför deklarationen (eftersom det inte verkar stämma riktigt). Han har bett sin (fd) arbetsgivare att skicka lönespec vid flera tillfällen men det har aldrig hänt något och nu svarar arbetsgivaren inte ens.

Hur kan vi göra? Vi har varit i kontakt med polisen men de har hanvisat oss till en jurist.

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Inom arbetsrätten finns det ingenting som reglerar rätten till att få ut en lönespecifikation från sin arbetsgivare. Däremot framgår det av skatteförfarandelagen att arbetsgivaren, skriftligt, måste redovisa vilka skatteavdrag som har gjorts vid utbetalning av lönen för utfört arbete. Rätten till lönespecifikation kan ibland finnas reglerade i kollektivavtal. Om din sambo omfattas av ett kollektivavtal på arbetsplatsen kan ni se om det finns reglerat där eller höra av er till facket för mer hjälp kring just din sambos specifika kollektivavtal, om sådant finns. Finns inget sådant kollektivavtal är Skatteverket den myndighet du bör kontakta så de kan handleda dig i din situation då det är till Skatteverket du lämnar in deklarationen. Detta kan din sambo självklart göra ändå även om sambon omfattas av kollektivavtal.

Sammanfattning

Det finns ingen lag som reglerar att en arbetsgivare måste lämna ut lönespecifikationer, men enligt skatteförfarandelagen måste arbetsgivare redovisa vilka skatteavdrag som gjorts när denne har betalat ut lön för det arbete din sambo har utfört. Om sambon omfattas av kollektivavtal se efter där om det finns reglerat kring lönespecifikationer och kontakta facket för hjälp med det specifika avtalet. Det är även möjligt att kontakta Skatteverket.

Med vänliga hälsningar

Daniela KarlssonRådgivare