Om min man går bort före mig, vem ärver i sådana fall hans kvarlåtenskap?

Min man ägde huset när vi gifte oss det är hans enskilda egendom

Nu undrar jag vad som händer om han går bort före mig, han har inga barn o föräldrarna är borta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämplig lag

Jag tolkar din fråga som att du vill veta vad som händer med huset om din man går bort före dig. Min utgångspunkt kommer att vara att huset är din makes enskilda egendom och att han inte har några barn, vilket du ju också nämner i din fråga. För att kunna svara på din fråga, så får vi kika på bestämmelserna i ärvdabalken (ÄB).

Vad händer med huset om din make går bort före dig?

Huvudregeln är att det är de tre arvsklasserna som kan ärva den avlidne, första arvsklassen ärver framför den andra och den andra arvsklassen ärver framför den tredje. Arvsklasserna förklarar vilka personer som är arvsberättigade. För att då andra arvsklassen ska kunna ärva, så krävs det att ingen i första arvsklassen är vid liv, och för att tredje arvsklassen ska kunna ärva krävs det att ingen i första eller andra arvsklassen är vid liv.

Första arvsklassen består av barn och barnbarn (ÄB 2 kap. 1 §), och den andra av föräldrar till den avlidne (ÄB 2 kap. 2 §). I en avliden förälders ställe träder ett syskon in istället, och i ett avlidet syskons ställe träder ett syskonbarn in. Enligt tredje arvsklassen ärver far- och morföräldrar (ÄB 2 kap. 3 §). Den ordning som de tre arvsklasserna följer gällande arvet kallas den legala arvsordningen.

När blir då den legala arvsordningen inte aktuell? Jo, det är när den avlidne fortfarande har en make/maka i livet, vilket ju är exakt det din fråga har som utgångspunkt. Om din make avlider, och du fortfarande är i livet, så ärver du i egenskap av efterlevande maka hela hans kvarlåtenskap, inklusive huset (ÄB 3 kap. 1 § första stycket). En sak som dock är viktigt att ha koll på, är att om din make har några arvingar från första eller andra arvsklassen, så ärver du hans kvarlåtenskap endast med fri förfoganderätt (ÄB 3 kap. 2 § första stycket). Att du ärver hans kvarlåtenskap med fri förfoganderätt innebär att du inte får skänka bort en stor del av kvarlåtenskapen i gåva eller testamentera bort arvet.

Kort sammanfattning

För att då ge ett lite kortare svar på din fråga, så ska jag försöka att göra en kort sammanfattning. Om din make går bort före dig, så ärver du huset och hans resterande kvarlåtenskap. Om någon av din makes arvingar i första eller andra arvsklassen är vid liv när din make avlider, så ärver du fortfarande kvarlåtenskapen men med fri förfoganderätt, detta eftersom de har rätt att ta del av den kvarlåtenskapen när du sedan går bort.

Hoppas att du fick svar på din fråga och tveka inte att höra av dig igen,

Med vänliga hälsningar,

Fuad HeydarovRådgivare